nieuws

Reaal promoot naamloos Wereldpartner Polis

Archief

Door middel van 223 spots op diverse radiozenders heeft Reaal een nieuwe impuls gegeven aan de Wereldpartner Polis, de samen met Novib ontwikkelde spaarverzekering. Opvallend genoeg blijven de namen Reaal en Novib in de commercials onvermeld.

De Wereldpartner Polis is een twee jaar geleden geïntroduceerde spaarverzekering van Reaal, waarbij de deelnemer 20% van zijn spaarstoringen afstaat aan de organisatie voor ontwikkelingssamenwerking Novib. Van de uitkering op de einddatum bij leven gaat ook nog eens 10% naar Novib. Bij vooroverlijden gaat naar keuze 20% tot 100% van de uitkering naar ontwikkelingsprojecten van Novib. De schenkingen worden geregeld via een notariële akte, waardoor deze volledig fiscaal aftrekbaar zijn.
In de laatste week van januari en de eerste weken van februari heeft Reaal de Wereldpartner Polis opnieuw onder de aandacht van het publiek gebracht, onder meer via radiocommercials. Edwin Rutten is de man achter de ‘zakelijke’ versie, terwijl Yvette Forster de stem achter de ‘confronterende’ tekst verzorgt. Forster vraagt de luisteraar: “U wilt toch ook niet dat het rendement op uw pensioenpolis wordt verdiend met wapenhandel en kinderarbeid?”
Kan Reaal toelichten wie van zijn concurrenten wel belegt in wapenhandel en kinderarbeid? Woordvoerder Karl Braun: “Nou, we willen niet afgeven op collega-verzekeraars. We gaan dus geen namen noemen. Maar het is toch algemeen bekend dat bepaalde beleggingsfondsen uit westerse oorden beleggen in landen waar men het niet zo nauw neemt met normen en waarden. De tekst van de commercials wil alleen maar duidelijk maken dat premies voor de Wereldpartner Polis in elk geval aan goede doelen worden besteed.”
Onvermeld
Beide commercials worden afgesloten met het noemen van het gratis telefoonnummer 0800-1996. De partners van het Wereldpartner-product, Reaal en Novib, blijven onvermeld. De telefoondesk van de Wereldpartner Polis weet wel te vertellen dat Reaal de achterliggende verzekeraar is. In één adem wordt de Spaarbewust Polis van Reaal onder de aandacht gebracht. Voor deze spaarverzekering werkt Reaal samen met Unicef.
Door de afzenders onvermeld te laten, krijgt de luisteraar het gevoel dat het om een product van een grote groep verzekeraars gaat of, sterker nog, dat sprake is van een soort Postbus 51-spot. Volgens Braun was dat niet de bedoeling. “Het noemen van de combinatie Reaal-Novib vonden we niet logisch. In een brochure kun je dat toelichten, in een radiospot voert dat te ver. En één van beide noemen, is ook onlogisch en daarmee doe je een partij tekort. Dus hebben we besloten helemaal geen afzender te noemen.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.