nieuws

Reaal moet meer in huid Internetter kruipen

Archief

Met behulp van radiocommercials trekt Reaal momenteel de aandacht voor haar nieuwe activiteiten op Internet. De website blinkt echter niet uit op het gebied van interactie met de bezoeker. Daar schijnt nog verandering in te komen. Een bespreking door New Media Marketplace.

door Marenna van Reijsen en Joost Steins Bisschop
Reaal Verzekering
www.reaal.nl
De Reaal-zon schijnt ons toe op de openingspagina. Een keuze uit drie onderwerpen is ons deel. Meer achtergrondinformatie over Reaal Verzekering (Concern), Verzekeringen (Particulier) en de Bedrijven Nieuws Pagina (Bedrijven). Daarnaast een vreemde eend in de bijt, genaamd ‘Sterrendal’. Het blijkt een interactieve soap te zijn, met interactieve intriges. We zijn benieuwd.
Drieluik
De keuze voor ‘Concern’ belooft ons nieuws, vragen en adressen. De stamboom van Reaal wordt toegelicht. Het belangrijkste nieuws is onmiskenbaar de fusie met de SNS-Bank, een ontwikkeling die geheel past in de behoefte van de cliënt naar geïntegreerde financiële diensten. Voor ‘vragen’ zijn we nog te vroeg (‘Binnenkort kunt u hier met al uw vragen aan ons terecht’: foei!). Bij ‘adressen’ worden de vijf postadressen van de familie uit de Reaal-stamboom geleverd, geen e-mailadressen.
Nieuwsgierig zijn we naar het tweede onderdeel ‘Particulier’, ietwat onbescheiden aangekondigd met ‘Eindelijk een handige en overzichtelijke verzekeringssite!’. Het is veel informatie die over ons heen komt. Het blijft overzichtelijk, dat is knap gedaan. De indeling voor de particulier wordt gevormd door keuzes als Wonen, Sparen, Risico, Oudedag, Gezondheid, Uitvaart, waarna het productaanbod volgt. We treden steeds dieper binnen in de gewelven van Reaal. De uiteindelijke beloning is de mogelijkheid om meer informatie (een brochure) of een offerte (per e-mail) aan te vragen. We krijgen nauwelijks online berekeningen, wat bepaald opvallend is voor een partij die zegt zich te richten op de directe distributie aan de particuliere en zakelijke markt. Het medium Internet wordt ingezet als een groot tentakel om klanten te werven; de verdere behandeling zal op de traditionele wijze gebeuren.
Het drieluik op de hoofdpagina wordt voltooid door ‘Bedrijven’, alwaar informatie over producten in de zakelijke markt wordt aangeboden. Ook een bibliotheek waar naast het Handboek Sociale Regelingen ook informatie over arbeidsvoorwaarden is opgeslagen. Reaal belooft ons ‘antwoord op al onze vragen over de sociale regelgeving’, maar die aankondiging is bepaald te gul. Je moet wel de goede zoekterm opgeven. Op het woord ‘ontslag’ wordt niet gereageerd, het blijkt toch wel degelijk veel voor te komen. Op ‘vut’ daarentegen krijgen wij een zestal hoofdstukken aangeboden waarin we verder mogen zoeken.
Stripverhaal
Ten slotte Sterrendal, een soap met wekelijkse verversing, een stripverhaal voor slechtzienden. Het blijkt een speelse manier om Internet-passanten te lokken naar de site van Reaal. De Sterrendal-krant blijkt ruimhartig gevuld met Reaal-nieuwtjes. We bevinden ons nog in aflevering 1, het is nog wat vroeg om te oordelen. Laten we zeggen dat we benieuwd zijn hoe dit zich ontwikkelt. Volgende week kunnen we fan worden, nog zes nachtjes slapen.
Conclusie
Reaal’s site is een 24 uurs, 7 dagen per week mechanisme om brochures en offertes van Reaal op te vragen. Niet om mogelijke klanten direct te helpen. Het zal ongetwijfeld de bedoeling zijn om interactiviteit niet alleen in Sterrendal toe te laten, maar ook in de hoek waar het Reaal uiteindelijk om gaat: het verkopen van verzekeringen.
De moeilijkheid bij de beoordeling van een prille web-site kan vergeleken worden met de interviewer die een marathon-loper op de finishlijn aanklampt. Even niet nu. Reaal heeft met een grote bulldozer heel veel informatie naar haar site geduwd, goed bereikbaar, professioneel verzorgd. Vormgevers hebben een ruim budget gekregen. Het kan geen kwaad om nu in de huid van de Internetter te gaan kruipen. En die wil altijd meer dan een brochure aanvragen, of een afspraak met een adviseur. Die wil namelijk misschien wel een verzekering afsluiten, en daarover in alle facetten worden geïnformeerd. En snel ook.
Beoordeling Reaal
Vorm & Inhoud
De Internet-pagina’s van Reaal herbergen veel leuke animaties, die het levendig maken. Eenvoudige Java-applets werden gebruikt om onder andere Sterrendal op te vrolijken. De navigatie is overzichtelijk, wat gezien de omvang van de inhoud als een verdienste kan worden beschouwd.
De inhoud; het is veel, veel en veel. Soms té veel. Artikelen uit Realia, de nieuwsbrief van Reaal Bedrijven, worden aangeboden, ook al stammen ze uit maart 1995 en is de inhoud niet meer relevant (over de aanstaande privatisering van de ziektewet bijvoorbeeld).
We leren veel. We leren dat kinderen zullen gaan studeren, trouwen, een wereldreis zullen maken om daarna hun eigen woning te betreden. En dat kost allemaal heel veel geld. Gelukkig is daar de ‘Zonnerekening’, waar we voor kunnen gaan sparen (vanaf f 40 per maand).
Mediumgebruik
Zoals gezegd, nauwelijks online berekeningen. En als ze er zijn, dan blijkt er een storende fout in te zitten. Zo zou de inboedel-garantiemeter niet toepasbaar zijn bij een herbouwwaarde van hoger dan f 5.000. En dat is toch wat zuinig, dunkt ons. Het resultaat van de Garantie Meter is een aantal punten (88.5 in ons geval). Maar dan? Dan kunnen we een offerte aanvragen. Eerst een formulier invullen, Reaal stuurt het ons terug als niet alle benodigde velden zijn ingevuld, zonder aan te geven welke velden dan wel benodigd zijn.
Blijkt een formulier eenmaal ingevuld te zijn, dan wordt de inhoud bij alle andere productaanvragen keurig opnieuw aangeboden. Dat is netjes.
Hypotheken kunnen niet worden berekend, we hebben het op vele plekken anders gezien. Bij de reisverzekering wordt een wel erg standaard voorbeeld gehanteerd (man/vrouw, twee kinderen, gaan netjes naar Frankrijk en een weekje skiën), om te kunnen concluderen dat een permanente verzekering aantrekkelijker is. Waar is het spel?
Prikkel & Betrokkenheid
Reaal wil graag klantgegevens verzamelen. Dus worden ze gevraagd. Of je nu een afspraak wilt maken, meer informatie wilt, of een offerte aanvraagt; in alle gevallen krijg je eenzelfde formulier voorgeschoteld. In het formulier wordt als standaardwaarde voor geslacht ‘geslacht’ aangeboden. Arme biggetjes.
Marenna van Reijsen is hoofd publicaties en onderzoek van New MediaMarketplace (NMM, een kenniscentrum op het gebied van informatie- en communicatietechnologie in onder meer de financiële dienstverlening. Joost Steins Bisschop is directeur van de CPC Groep, waarvan NMM een onderdeel is.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.