nieuws

Reaal lokt bezoekers op Internet met interactieve dorpsroman: Sterrendal

Archief

Eén website vonden ze bij Reaal blijkbaar niet genoeg. Daarom bestaan er sinds afgelopen week twee Internet-domeinen van de Utrechtse verzekeraar: één met informatie over de producten en één die veel weg heeft van een computerspelletje. Afgelopen week werd de site ten doop gehouden in een nagebouwde kroeg op het Utrechtse hoofdkantoor.

Omdat Reaal er waarschijnlijk vanuit gaat dat de gemiddelde Internetter niet regelmatig op het world wide web zal gaan zoeken naar wat verzekeringsmaatschappijen zoal aanbieden, heeft het bedrijf naast de site die je van een verzekeraar mag verwachten een ‘interactief platform’ laten ontwikkelen. Het kreeg de vorm van een virtueel dorp, Sterrendal genaamd, waarin behalve een aantal personages een hele reeks grappige toeters en bellen verborgen zitten. Sterrendal is bedoeld om bezoekers te trekken en ze regelmatig terug te laten keren. “Op deze wijze willen we op het virtuele domein emotionele meerwaarde creëren voor het merk Reaal”, schrijft de verzekeraar in een sjieke verantwoording.
Geïillustreerd verhaal
De interactieve dorpsroman ‘Sterrendal’ (www.sterrendal.nl) vertoont enige overeenkomsten met de soap-serie die Centraal Beheer al geruime tijd op Internet aanbiedt. Ook daar is sprake van een ‘beeldverhaal’ dat iedere week een vervolg krijgt. Hier houdt de vergelijking echter op.
In het rijk geïllustreerde Sterrendal (rekening houden met lange wachttijden dus) kan de bezoeker alle kanten op. Hij kan deelnemen aan diverse dwaze computerspelletjes (waaronder borrelnootjes schieten), rondneuzen in het dorp Sterrendal, een opruiende kreet achterlaten op de wc-deur van de plaatselijke kroeg of de wekelijkse aflevering bekijken van het levensverhaal der Sterrendalbewoners in een soort driedimensionale diavoorstelling. Voor de echte Sterrendal-bewonderaars beschikt de website zelfs over een fanclub, waarbij de bezoeker zich kan aansluiten bij andere fans van bepaalde Sterrendalbewoners (de fanclub van de bevallige kroegbaas Saskia Locke schijnt al een flinke omvang te hebben).
Opmerkelijk zijn de schaarse en goed verstopte verwijzingen naar de achter de site schuilgaande verzekeraar Reaal. Wie bijvoorbeeld de kroonluchter in het landhuis aanklikt, komt op een pagina met productinformatie over de inboedelverzekering terecht. Deze pagina bevindt zich op de, eveneens nieuwe, Reaal-site (www.reaal.nl).
Behoeften-clusters
De Reaal-site biedt bezoekers vier opties: informatie voor particulieren, voor bedrijven, over het concern en een uitstapje naar het hierboven besproken Sterrendal. Voor particulieren is er op de site vooral veel productinformatie te vinden. De producten zijn ingedeeld volgens een aantal behoeften-clusters, zoals ‘wonen’, ‘risico’ en ‘kinderen’. Bij ieder product kan men informatie opvragen, in sommige gevallen online een premie berekenen, of direct alle gegevens invullen om een offerte te ontvangen. De mogelijkheid om een verzekering online te sluiten, zal in de toekomst worden toegevoegd. Naar verwachting zal dit op den duur zelfs voor 70% van alle bulkproducten van Reaal gaan gelden.
De informatie voor bedrijven spitst zich met name toe op het gebied van de sociale wetgeving. Ondernemers kunnen hiermee gericht zoeken naar praktische informatie voor hun bedrijf. Bovendien is er in dit onderdeel van de site een agenda van seminars en cogressen opgenomen.
Het hoofdstuk concern-informatie bevat onder meer de jaarcijfers en een kort verhaal over de ontstaansgeschiedenis van Reaal. Eveneens zijn hier de persberichten van het concern te raadplegen.
In het virtuele café van Sterrendal ‘De Roerdomp’ zwaait bevallige Saskia de scepter.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.