nieuws

Reaal-duo wil met NIA breder dienstenpakket gaan bieden

Archief

Hans Wilkes en Guido Witpen willen van NIA de grootste inkoopcombinatie van ons land maken. De eerste stap daarin is het uitbreiden van het assortiment met onder meer pensioen- en MKB-producten.

De beide Reaal-directieleden raakten begin dit jaar in gesprek met NIA-eigenaar Henk Hulsebos, die Witpen had benaderd om te bemiddelen bij het verkopen van zijn bedrijf. Wilkes en Witpen wierpen zich toen zelf op als potentiële kopers. ABN Amro en een niet bij naam genoemde privé-investeerder zijn bereid gevonden om als geldschieters op te treden. “Reaal is er absoluut niet bij betrokken”, verzekert Wilkes. “We hebben er bewust voor gekozen om ons niet aan een marktpartij te binden. Het is onze overtuiging dat de formule volledig vrij moet kunnen opereren.” De onbekende financier is iemand die Witpen al enige tijd persoonlijk kende. “Deze persoon heeft verder geen enkele ambitie om actief te worden in de verzekeringsbranche.”
Het belangrijkste motief om NIA over te nemen was voor Wilkes en Witpen, respectievelijk 15 en 25 jaar actief geweest voor verzekeraars, dat “de regisseursrol verder het distributiekanaal in zakt”, zegt Wilkes. “De marges komen onder druk en producenten worden steeds meer op hun kernactiviteiten teruggeworpen. Net als bij verzekeraars is gebeurd, zal er bij het intermediair een consolidatieslag plaatsvinden. Er zijn nu ongeveer tachtig inkoopcombinaties en service providers actief op het gebied van leven en hypotheken. Binnen tien jaar zullen er daarvan nog maximaal tien over zijn. NIA heeft een mooie uitgangspositie om daarbij te horen. We zitten nu bij de top-5.”
Sterk punt van NIA is volgens Wilkes het vergaand geautomatiseerde proces. “We zijn op ICT-gebied sterk; binnenkort komt NIA als eerste inkoopcombinatie met programmatuur die centraal draait op een application service provider.”
Vanaf 1 januari gaan Wilkes en Witpen zich volledig storten op het uitbouwen van NIA, waarbij nu 1.200 kantoren zijn aangesloten. Tot die tijd bouwen zij hun werkzaamheden voor Reaal af. “Ons eerste plan is het uitbreiden van het dienstenpakket. We willen meer gaan doen in detachering en marketing. Verder willen we pensioen- en MKB-producten gaan aanbieden en – op beperkte schaal – ook schadeverzekeringen”, zegt Wilkes. Het accent komt te liggen op autonome groei, maar acquisities zullen in het door Wilkes geschetste scenario ongetwijfeld ook gaan volgen. “We willen de grootste worden in Nederland.”
In de directie zal Witpen zich voornamelijk bezighouden met de contacten met het intermediair en de financiën; Wilkes richt zich op marketing, strategie en ICT. Voor het aansturen van de backoffice, waar Henk Hulsebos zich tot het eind van het jaar mee bezighoudt, wordt nog iemand gezocht.
NIA werd in 2001 opgericht door Hulsebos en Gerard Holtvlüwer, die zijn aandelen begin vorig jaar van de hand deed en nu actief is in ontwikkelingshulp. Reaal wil de functie van Witpen, directeur intermediaire verkoop, intern opvullen. Voor Wilkes, hoofddirectielid en directeur Verkoop bij Reaal, wordt extern iemand gezocht.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.