nieuws

Radio staat bol van de hypotheekcampagnes

Archief

Het is weer lente, onder meer de periode waarin veel landgenoten met (ver)huizen bezig zijn. Niet verwonderlijk dus, dat de hypotheekcampagnes ons nu om de oren vliegen. Dat laatste mag letterlijk worden genomen, want ook bij hypotheekaanbieders lijkt de radio het favoriete reclamemedium te zijn geworden. In vrijwel elk reclameblok op de populaire radiozenders zit de laatste weken wel een hypotheekreclame, soms zelfs twee.

Grote aanbieders als Postbank, Rabobank en Fortis Bank spenderen momenteel forse budgetten aan hypotheekreclame, niet alleen op de radio maar ook op televisie. De Rabobank blijft op tv stug doorgaan met Jochem de Bruin. Het betreft nu een twee minuten durende ‘speelfilm’ waarin een zus van Jochem hertrouwt. En hij als bankman heeft natuurlijk voor een adequate hypotheek gezorgd. Zijn dankbare zwager bedankt hem daarvoor tijdens het bruiloftsmaal. Jochem is er geweldig in geslaagd om beide hypotheken naar de nieuwe situatie te, eh . updaten!
Op de radio is de Rabobank ook actief: “Profiteer nu van de aantrekkelijke instapbonus.” Op de aangewezen internetsite word je daaromtrent niet veel wijzer: “Tot 15 april krijgt u bij een nieuwe hypotheek zelfs een persoonlijke instapbonus, die helemaal bij ú past. Zo’n bonus kan u wel enkele honderden euro’s voordeel opleveren!” Het komt er uiteindelijk natuurlijk op neer, dat je een afspraak met een adviseur van de bank moet maken. Het is een oerwijsheid in de financiële dienstverlening: een (potentiële) klant aan tafel zien te krijgen en vooral zien te houden. Op die continuïteit is de Rabo nadrukkelijk uit. Als er iets verandert in de persoonlijke omstandigheden, moet de klant vooral niet vergeten even contact met de adviseur van de Rabo te zoeken, om de hypotheek te kunnen updaten, want dat laatste is daar het nieuwe kernwoord.
Onderhandelen met Dirk Kuijt
‘Onderhandel over uw hypotheekrente’ is al geruime tijd het taboedoorbrekende motto dat wordt uitgedragen door aanbieder Fortis Bank. “Bel voor ons scherpe openingsbod” is inmiddels een vertrouwd geluid. De huidige campagne opgehangen aan de onomstreden voetbalheld Dirk Kuijt. Het was even onderhandelen, maar ze waren er snel uit. “Ik heb getekend voor twintig jaar”, is de boodschap, die nieuwe luisteraars even moet doen twijfelen of hij het nu heeft over zijn contract bij de voetbalclub of wat anders…
‘Onderhandelen over hypotheek loont’, kopte het Algemeen Dagblad op 9 maart jl. in de rubriek ‘Mijn Geld’. Een van de geïnterviewden stak het niet onder stoelen of banken. “Vooral de oproep om te onderhandelen van Fortis Bank sprong in het oog”. Ja, daar mogen de branchegenoten die firma wel dankbaar voor zijn, maar niet heus. Inmiddels onderhandelt al iets meer dan 36% van de huizenbezitters die de rentevaste periode van hun hypotheek verlengen, zo wijst onderzoek van de Vereniging Eigen Huis uit.
‘Dus objectief’
De Van Bruggen Adviesgroep davert op de radio lustig door met voormalig NOS Journaalpresentator Harmen Siezen. De nieuwslezer valt de oorschelpen binnen met een meelevend intro. “Er zijn 24 hypotheekaanbieders, die u met 160 aanbiedingen 300 keer per dag lastigvallen. En u wilt eigenlijk maar twee dingen horen: beste hypotheek, laagste maandlasten”. Daarvoor moet je volgens Siezen natuurlijk bij Van Bruggen zijn, want “die is onafhankelijk, dús objectief”. Dat woordje ‘dús’ majoreert de kwaliteitsclaim. Je mag aannemen dat onafhankelijke bemiddelaars meer vanuit de klant redeneren dan de verkopers van een bepaalde instelling, maar het is toch ook geen garantie dat iemand die een keurige opvoeding heeft genoten, zich ook keurig gedraagt!?
Dennis van der Geest
De Postbank is in de slag met een van onze nationale knuffelberen, judoka Dennis van der Geest. Die grijpt op tv de blauwe Postbankleeuw in zijn kladden, die zojuist een bord met de kreet ‘Wacht even!’ op zijn gazon heeft gepoot. Uit het leeuwenpak komt het vertrouwde Postbankmeisje tevoorschijn. Dennis verontschuldigt zich: “Sorry, ik dacht dat Jan Mulder in dat pak zat”. “Dus jij woont hier?”, vraagt Mien Postbank met haar twinkelende ogen. “Ja”, reageert Dennis. “Nou ja ., wíj wonen hier”, voegt hij er met enigszins opspelende hormonen aan toe. Maar waar moet Dennis eigenlijk op wachten? Oh, alvorens een beslissing over de aankoop van een huis te nemen, moet hij een gesprek aangaan met een hypotheekadviseur van de Postbank.
In een andere tv-spot op dat grasveld vraagt Dennis haar het telefoonnummer dat hij moet bellen. Juist op dat moment komt de vrouw/vriendin van Dennis aanlopen, met vanzelfsprekend een “wat moet ik hier van denken”-uitstraling.
Inmiddels is er een ‘aanhakende’ radioreclame gelanceerd, waarin Jan Mulder zich tegenover het Postbankmeisje jaloers gedraagt over haar geflirt met Dennis. Ze werken toe naar het telefoonnummer van de adviseurslijn.
Leontien en Michael
Hypotheek Visie heeft tegenwoordig wielrenster Leontien van Moorsel als boegbeeld. In de radioreclame hoor je haar thuiskomen. Manlief Michael is aan het kokkerellen en is trots op het culinaire succes. Op haar best acteert Leontien: “Ja, weet je wat er ook goed uitziet? Dat is het advies van Hypotheek Visie.” In de vervolgspot meldt Hypotheek Visie nadrukkelijk ‘onafhankelijk’ te zijn, maar om de luisteraar toch wat concreets te vertellen, volgt daarop: “en werkt onder andere samen met onder meer AXA, ABN Amro, Bouwfonds, Nationale-Nederlanden, Postbank en Reaal.”
Behalve genoemde Leontien is er meer Brabants stemgeluid op de radio te horen. Het is SNS Bank, die haar Zuid-Nederlandse wortels niet verloochent in een hypotheekreclame in het kader van de algemene SNS-campagne ‘Zo, kan het ook’. Neen, het is geen 1-aprilgrap, dat u tot 1 april “tot wel 2.500 euro op de afsluitkosten kunt besparen”.
Lokale vestiging
De Hypotheker timmerde in de afgelopen weken niet heftig aan de landelijke weg. We kwamen wel een tv-reclame van De Hypotheker tegen op een regionaal televisiekanaal. Deze werd heel gericht besloten met een afbeelding en contactgegevens van de lokale vestiging van De Hypotheker. Wel zo slim.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.