nieuws

Radar moet site weer aanpassen

Archief

Het Commissariaat voor de Media heeft Tros-programma Radar voor de tweede maal verzocht de uitingen op de eigen site aan te passen. Het online aanleveren van klanten bij Independer kan nog steeds niet door de beugel, aldus de mediawaakhond.

Een jaar geleden oordeelde de media-autoriteit dat de samenwerking, waarbij consumenten via de site van Radar naar Independer geleid worden, strijdig is met het beginsel van non-commercialiteit en met het dienstbaarheidsverbod. Over het optreden van de online tussenpersoon in het tv-programma werd toen overigens niet expliciet geoordeeld. De kritiek spitste zich toe op de ‘Verzekeringshulp’ die Radar op internet biedt en die klanten – na het invullen van persoonlijke gegevens – naar Independer leidt.
“Wij hebben aan de Tros medegedeeld dat dit niet door de beugel kan”, laat het commissariaat weten. “De werkwijze is dan dat de Tros de site aanpast en dat wij dan weer kijken of er in de nieuwe situatie nog sprake is van een overtreding. Wij kiezen voor de gulden middenweg en passen niet meteen sancties toe.”
Laveren
De toezichthouder op media-activiteiten kan in het woud van opkomende nieuwe media moeilijk het overzicht bewaren. “Wij hebben moeilijk zicht op alle mogelijkheden die er nu zijn en de invloed die zij hebben op ons werk. Veranderingen gaan steeds sneller. Wij kunnen niet bij voorbaat zeggen dat iets niet mag, maar willen ook niet eindeloos overleggen. Tussen die uitersten laveren wij.”
Het concrete verzoek aan Radar is dat de doorverwijzing van potentiële klanten naar Independer verwijderd moet worden van de site. Een uiterste datum is daarbij niet gesteld. “Maar de Tros krijgt er niet het hele jaar de tijd voor. Independer heeft in Radar nu een platform om producten te verkopen en dat moet ophouden.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.