nieuws

Rabobank neemt in hypotheken meer voorsprong op Postbank

Archief

De eerste cijfers die hypotheekverstrekkers hebben prijsgegeven over de hypotheekomzet in 2006 geven aan dat marktleider Rabobank vorig jaar het gat met nummer twee, Postbank, heeft vergroot. Argenta is, zoals verwacht, de grootste stijger.

Postbank heeft vorig jaar een marktaandeel behaald van 8,7%, waarmee de in 2003 ingezette opmars (tijdelijk) tot staan wordt gebracht. In 2005 had de ING-dochter nog een aandeel van 9,5%. “De concurrentie is enorm geweest”, zegt woordvoerder Cindy Penders. “Daardoor hebben de marktaandelen op maandbasis ook erg geschommeld.” Volgens Penders is het marktaandeel van Postbank na de introductie van de Voordeel Hypotheek weer gegroeid. “De eerste effecten daarvan zagen we in september. Voor die tijd was het minder, maar ja: als je concurrentie aanzwengelt, kun je verwachten dat erop wordt gereageerd.”
Zo was het aandeel van Postbank in het intermediaire kanaal gedurende de zomermaanden rond de 4%, terwijl Obvion, Argenta en Bouwfonds groter waren. Over heel 2006 blijkt Postbank echter wel de grootste partij in de intermediaire distributie met een gemiddeld marktaandeel van 5,6%.
Koppositie
Rabobank verstevigt de koppositie in de markt door het aandeel uit te breiden van 19,2% tot 21,0%. Inclusief Obvion meldt Rabo een marktaandeel van 25,9%, hoewel Obvion zelf naar eigen zeggen uitkomt op 5,1% met een totale omzet van _ 6,0 mld.
Argenta, de grote surprise van het voorjaar van 2006, meldt een omzet van _ 4,81 mld, goed voor een marktaandeel van 4%. Daarmee wordt de begin vorig jaar verworven top 10-positie naar alle waarschijnlijkheid vastgehouden.
Fortis
Het Fortis-concern stelt dat het marktaandeel vorig jaar is vergroot van 7% tot 9%. Daarvan neemt Fortis Hypotheek Bank 4% voor haar rekening, Fortis Bank 3% en Direktbank 2%. Daarbij is alleen naar de labels gekeken; Direktbank fungeert namelijk ook als geldgever voor de labels Quion 9, Oosteroever (voor De Hypotheker) en Alkmaar Hypotheken (Reaal). Bij elkaar opgeteld levert dat voor Direktbank een omzet op van _ 5,1 (5,2) mld. Na een zeer succesvol eerste halfjaar, met een omzet van _ 3,6 mld, volgde een minder tweede halfjaar.
Direktbank houdt het zelf op een marktaandeel van 4,1%, uitgaande van een totale omzet van _ 125 mld. Het Kadaster verstrekt zelf, afhankelijk van de gemaakte onderverdeling in de totale hypotheekcijfers, verschillende markttotalen. Uitgesplitst naar soort geldverstrekker (zoals hypotheekbanken en bouwfondsen) bedraagt het totaal verstrekte hypotheekvolume over 2006 ruim _ 123 mld. In de kwartaalberichten, die een onderverdeling maken naar eerste en volgende hypotheken, komt de jaaromzet echter uit op _ 120 mld.
ABN Amro (inclusief Bouwfonds) maakte geen cijfers bekend. ING komt voor het totale concern uit op een marktaandeel van 18%, volgens eigen berekeningen een daling van 3%.
Intermediair
De Hypotheker, het grootste distributiekanaal in de intermediaire markt, heeft de omzet met 4% vergroot tot _ 7,3 (7,0) mld. Daarnaast meldt de keten een recordaantal adviesgesprekken. “Ondanks de krimpende markt zijn we erin geslaagd om onze positie duidelijk te versterken”, aldus directeur Karel Pauw. Het aantal hypotheken groeide van 41.219 tot 41.860. “Het marktaandeel steeg van 7,1% in 2005 tot 7,8% in 2006.”
De Hypotheekshop heeft vorig jaar de omzet met 7% vergroot tot 3,8 (3,6) mld. “Opmerkelijk is, dat onze provisieomzet met 16% is gegroeid. Dat is een teken dat de oversluitmarkt is gekrompen ten gunste van de transactiemarkt. Bij oversluiten wordt in de meeste gevallen immers alleen de lening gesloten en geen bijverband.” De keten heeft circa tweehonderd vestigingen in de boeken staan.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.