nieuws

Rabobank en Fortis Bank werven rond terreurmailing

Archief

Diverse filialen van de Rabobank en Fortis Bank proberen klanten over te halen schadeverzekeringen op te zeggen om deze vervolgens bij de (huis)verzekeraar van de bank onder te brengen. De oprichting van de terreurpool en de daarmee samenhangende wijziging van de polisvoorwaarden (per 15 augustus) is aanleiding tot opzegging, zo laten de twee banken hun klanten weten.

Hoewel de uitingen van de diverse Rabobanken inhoudelijk bepaalde gelijkenissen vertonen, zeggen ze allemaal op eigen initiatief te handelen. “Het zijn allemaal zelfstandige coöperaties en ieder doet het op zijn eigen manier”, zegt Hans van der Meer, manager Verzekeringen van Rabobank Den Haag. Hij zegt vanuit Rabobank Nederland of verzekeraar Interpolis geen aansporingen of ondersteunende materialen te hebben ontvangen. Interpolis zelf ontkent eveneens een coördinerende rol te hebben gespeeld in de ‘terreuracties’.
Van coördinatie is binnen het Fortis-concern wel sprake. Er is op centraal niveau een voorbeeldbrief opgesteld en alle bankfilialen zijn gewezen op de wervingskans rond de terreurmailing. Per filiaal zijn er wel verschillen in aanbiedingen. Zo biedt Fortis Bank Bovenkarspel eenmalig 50% korting op de eerste jaarpremie van nieuw gesloten verzekeringen. In de brief aan klanten wijst ‘Bovenkarspel’ op “een beduidend lagere premie (…). Premiebesparingen tot 200 euro per jaar zijn geen uitzondering”. De brief is volgens directeur Van Westen niet alleen gestuurd naar klanten met één of meer verzekeringen, maar eveneens naar klanten zonder enige verzekeringsrelatie met Fortis Bank.
Intermediairorganisatie NVA heeft een protestbrief gestuurd naar de hoofddirectie van Fortis ASR. “Wij hebben daarin onze verbazing over deze actie uitgesproken en gevraagd om een reactie”, aldus een woordvoerder. Die reactie is nog niet ontvangen.
Pakketkorting
De Rabobanken wijzen in alle uitingen op de mogelijke pakketkorting van 12% bij Interpolis. De meeste Rabobanken sturen alleen de huidige relaties een brief. “We hebben onze portefeuille geanalyseerd en in kaart gebracht welke mensen polissen hebben opgezegd of te kennen hebben gegeven graag meer dekkingen in de Alles-in-één-Polis van Interpolis te willen onderbrengen. Die mensen benaderen we met de mededeling dat ze nu de gelegenheid hebben de datum van opzegging van andere polissen te vervroegen”, zegt Van der Meer in Den Haag.
Rabobank Nieuwerkerk-Moordrecht gaat een stap verder met een advertentie in huis-aan-huisblad Het Kanaal. De titel is sprekend: “Uw dure langlopende verzekeringspolissen opzeggen? Dat is nu mogelijk!”. Overigens krijgt de bank ook te maken met een opmerkelijk neveneffect van de advertentie, zo zegt Janine Schra. “Het werkt twee kanten op. We krijgen er nieuwe verzekeringen bij, maar er hebben ook al enkele mensen gebeld om posten juist op te zeggen. Die bellen met de vraag of het klopt wat er in de krant staat. ‘Ja? Nou, dan wou ik er graag vanaf’, krijg je vervolgens te horen.”
Rabobank Katwijk aan Zee gedraagt zich correct door klanten zelf te wijzen op de mogelijkheid hun Rabo-polis(sen) op te zeggen. In een brief aan relaties stelt de bank, na eerst het aanbod van Interpolis (12% pakketkorting) te hebben aangeprezen: “Het kan zijn dat u andere verzekeringen heeft, die naar volle tevredenheid bij een andere tussenpersoon zijn ondergebracht. In dat geval heeft u nu ook de kans om de verzekering die bij de Rabobank loopt bij uw vaste adviseur onder te brengen…”
De advertentie van Rabobank Nieuwerkerk-Moordrecht in ‘Het Kanaal’.
Lukas Kuiper
Een assurantiekantoor dat actief is rond de terrorismemailing is Lukas Kuiper Verzekeringen uit het Gelderse Giesbeek. Kuiper plaatste twee weken lang een kleine advertentie in de Telegraaf. “De respons is niet goed. Ik betaal e 160 voor zo’n advertentie en dan moet daar wel één post per dag tegenover staan en dat is helaas niet zo”, aldus Kuiper. Met een mailing naar autoverzekerden in de eigen portefeuille die nog geen inboedel- of aansprakelijkheidsverzekering via Kuiper hebben, heeft hij meer succes. “Maar ik heb ook al wat opzeggingen gehad door acties van Rabobanken. Per saldo spring ik er toch positief uit.”
De Telegraaf-advertentie van Lukas Kuiper Verzekeringen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.