nieuws

Proveniersplan Achmea nog in kinderschoenen

Archief

Met een compleet seniorenprogramma wil ING de markt voor 50-plussers gaan veroveren. Achmea was al eerder op dat idee gekomen en introduceerde twee jaar geleden seniorenzorg in natura. Het Proveniersplan vindt echter nog weinig aftrek onder de Achmea-klanten.

Op de vraag hoe de ervaringen van Achmea tot nu toe zijn, geeft een medewerker van de Proveniers Service Desk in Zwolle een veelzeggend antwoord: “Tja, er wordt niet zo vaak naar het Proveniersplan gevraagd.” Woordvoerder Rob Mol houdt het erop dat Achmea nog bezig is met het verzamelen van gegevens.
Klaas Bruintjes van Zilveren Kruis, het Achmea-label dat als eerste van start ging met het seniorenplan, erkent dat het Proveniersplan nog niet veel meer is dan een pakket financiële producten, sporadisch aangevuld met diensten als Actionline, een persoonlijk alarmeringssyteem met de 24-uur bereikbare hulpcentrale Eurocross. “Met de meeste naturaproducten, zoals maaltijdverzorging, een boodschappendienst, en hulp in de huishouding en verpleging, zitten we nog in de experimentele fase”, aldus Bruintjes.
Achmea ondervindt niet als enige problemen met het van de grond tillen van naturaverzekeringen. De Amersfoortse kondigde bijna twee jaar geleden aan een naturavariant te gaan lanceren op haar Thuiszorgverzekering in geld. Woordvoerder Otten moet echter bekennen dat de lancering is uitgesteld en ook niet op korte termijn te verwachten is.
Problemen
Volgens Bruintjes is er wel degelijk een markt voor seniorenzorg, maar heeft Achmea het tot nu toe zelf laten afweten. “De markt is nog erg afwachtend. Mensen moeten erg wennen aan dergelijke producten, aangeboden door een verzekeraar. Dat betekent dat je de markt warm zult moeten maken voor dit soort diensten. We zullen meer aan voorlichting en publiciteit moeten gaan doen.” In dat laatste zal Achmea ongetwijfeld geremd zijn door de felle kritiek die – bijvoorbeeld door de Consumentenbond – werd geuit op de reclame van Zilveren Kruis voor het Thuiszorg Privé Plan.
Het probleem ligt volgens Bruintjes niet aan de aanbodzijde. “Er zijn voldoende, kwalitatief goede zorgaanbieders. En bij hen en bij de verzekeraars zijn voldoende ideeën aanwezig.” Het probleem zit ‘m ook niet in het garanderen van zorgdiensten tot in lengte van jaren. “Nee, de zorgaanbieders en de verzekeraars zijn er in principe klaar voor. We moeten alleen de seniorenmarkt nog zover zien te krijgen dat ze geïnteresseerd raken in de producten.”
RVS Service Plus
Voor het seniorenprogramma van ING heeft RVS de opening verzorgd. Eind vorige maand zijn bijna 40.000 brieven verstuurd naar 50-plussers in de testregio’s Rotterdam, Den Bosch en Zwolle. Het Service Plus Plan is gratis aangeboden aan 7.500 verzekerden met meer dan vier RVS-polissen, óf met meer dan f 1.300 premie per jaar. Dertigduizend andere trouwe relaties kunnen voor f 57 per jaar deelnemer worden. Als zij dit jaar een nieuwe verzekering sluiten bij RVS, dan wordt die f 57 teruggestort.
Als de testmarkt positieve resultaten oplevert, volgt in juni een landelijke RVS-mailing naar nog eens 400.000 klanten. De bijna 1.200 RVS-adviseurs moeten de seniorklanten verder warm maken voor het voordeelpakket.
Het Service Pluspakket bestaat vooralsnog uit tien producten. De documentregistratie, betaalpassenregistratie en medische gegevenskaart kunnen onder één noemer gevat worden. Bij verlies van een sleutelbos moet een terug-bezorg-sleutelhanger zorgen voor de terugkeer naar de eigenaar.
Het pakket bevat verder een gratis ongevallendekking van f 5.000. RVS en de Postbank mailden enkele maanden een soortgelijk aanbod naar hun klanten. De gratis dekking was toen f 2.000. Als de klant erkende beveiligingsmaatregelen voor de woning heeft aangebracht, wordt 15% korting op de inboedelverzekering gegeven. Spaarders van de RVS Spaarrekening krijgen elk jaar 10% bonus op de rente.
Via het Service Center biedt RVS thuiszorgservice: bemiddeling en korting op thuiszorgdiensten. De diensten worden (onder meer) geleverd door Netwerk Thuiszorg Nederland (NTN), dat ook samenwerkt met uitvaartverzekeraar Monuta en in 1995 tevens de partner van De Amersfoortse zou worden. Via het Service Center wordt bemiddeld bij de afname van thuiszorgdiensten. ING garandeert de kwaliteit en biedt de klant zo’n 10% korting.
Opvallend is de RVS Thuiswinkel Service: een laagste-prijsgarantie op duurzame consumptiegoederen. Het tiende onderdeel van het RVS Service Pluspakket is een persoonlijk financieel adviesgesprek met de RVS-adviseur. Een dienst waarvan verondersteld mag worden, dat RVS die sowieso al verzorgde voor zijn klanten, zeker de klanten met een jaarpremie van meer dan f 1.300.
In het seniorenpakket van RVS zijn vooralsnog nog weinig zorgdiensten in natura te ontdekken. Ook wat dat betreft kan ING de vergelijking met het Proveniersplan van Achmea aan.
Het Service Plus Plan van RVS.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.