nieuws

Pro Civibus onderschat student op Internet

Archief

De doelgroep van Pro Civibus, studenten en academici, is over het algemeen goed vertegenwoordigd op Internet. Aan Pro Civibus de taak om aan de veeleisende en sterk aanwezige doelgroep iets te bieden waar de doctorale vingers bij kunnen worden afgelikt. Niets is echter minder waar.

door Joost Steins Bisschop en Marenna van Reijsen
Pro Civibus betekent letterlijk : voor de burgers. En die burgers zijn niet zomaar burgers. Nee, dat zijn de geleerde burgers. Een belangrijke doelgroep zijn de studenten en academici. De slogan is Zeker voor academici en studenten (het woord zeker is ongetwijfeld een van de meest ge-(mis)bruikte woorden op verzekeringssites). Op de foto’s staan jonge mensen met petje (klep naar achter, doe maar lekker gek) of met bril en keurig in pak voor een wolkenkrabber. Ook de bul en andere studentikoze frutsels ontbreken niet.
Deze verzekeraar werkt voor een doelgroep die goed vertegenwoordigd is op Internet. Een buitenkansje, zou je denken.
Rubrieken
Pro Civibus blijkt met drie rubrieken te werken. De rubriek ‘Voordelig’ leidt naar het studentenpakket, ‘Compleet’ naar het Interpakket en onder ‘Gratis Advies’ vinden we verzekeringen, pensioenen, sparen, lenen en hypotheken. De indeling is niet logisch; of is het Interpakket soms niet voordelig? Is niet alles op deze site een gratis advies?
De studenten worden getutoyeerd (als je op jezelf woont, ben je niet meer automatisch verzekerd via je ouders, grrr, wat een zin) in korte zinnen en hebben het praktische voordeel vaste prijzen van de premies aan te treffen op de site. Geen berekeningen, Pro Civibus vraagt nergens naar kenmerken van de bezoeker.
Het ‘Interpakket’ is voor de bijna-afgestudeerde die bijvoorbeeld al stage loopt, maar nog niet mijnheer of mevrouw genoeg is om met u aangesproken te worden. In een paar regels krijgt hij tekst en uitleg. Ben je dan al geïnteresseerd, dan kan je het aanvraagformulier invullen en versturen. Je kunt je zaakjes snel en goedkoop regelen; hoe snel en hoe goedkoop wordt niet vermeld.
Zuinigheid
Ook in de rubriek ‘Gratis Advies’ is zuinigheid troef. Het is meer gratis dan advies. De paar schaarse regels tekst vult Pro Civibus veelal met overbodige regels.
Vervolgens wordt het initiatief bij de bezoeker gelegd. Of zoals ze het zelf zeggen: Een aantal verzekeringen wordt hier – uiteraard summier (hoezo uiteraard) B besproken. Meer informatie kunt u aanvragen via het aanvraagformulier. En natuurlijk mogen we ook langs komen op een van de kantoren.
Onderaan elke pagina staan de buttons die leiden naar het standaard aanvraagformulier, de adressen waar Pro Civibus kantoor houdt, de index met een opsomming van veel voorkomende termen op de site en een korte tekst over Pro Civibus en haar kwaliteiten.
Conclusie
Als studenten en academici een belangrijke doelgroep zijn voor je producten, moet Internet met de ruime acceptatie in de universitaire hoek toch als een geschenk uit de hemel zijn komen vallen. Er zijn hele universiteiten die het onmogelijk maken om te studeren zonder toegang tot Internet.
Aan Pro Civibus derhalve de plicht om aan de veeleisende en uitermate aanwezige doelgroep iets te bieden waar de doctorale vingers bij kunnen worden afgelikt. Daar is beslist geen sprake van!
Het wordt des te gevaarlijker als blijkt dat de zoekmachine Vindex de site van Pro Civibus hoog in haar ranglijst heeft staan (zoekwoorden : verzekering en studenten/academici). Je zou bijna moeten hopen dat niet te veel studenten deze toch voor de hand liggende inventiviteit hebben.
Kop op, er is nog niets verloren. Voor een beginner een mooie site, nu met gezwinde spoed naar de interactieve, informatieve en uitdagende volwassen versie van de Pro Civibus-site. Binnenkort in het Internet-theater, zo mag je hopen.
Joost Steins Bisschop en Marenna van Reijsen zijn werkzaam bij SPC Group in ‘s-Hertogenbosch.
Pro Civibus
www.procivibus.nl
Beoordeling Pro Civibus
Vorm
Aan de linkerkant treffen we steeds het menu aan en de bovenkant van de pagina wordt afgedekt door de slogan Zeker voor academici en studenten. Binnen dit stramien wordt alle informatie consequent gepresenteerd.
Een paar dingen vonden we toch verwarrend. In de navigatiestructuur wordt gewerkt met een indeling. De indeling aan de linkerzijde is zonder meer verwarrend. De rubriekstitels zijn zelf ook verwijzingen, waar ze naar verwijzen is niet altijd even duidelijk. Op de homepage staan meerdere verwijzingen naar de homepage.
Inhoud
Deze site kun je ongeveer op je message-watch aan je pols lezen zonder te hoeven scrollen. Waarom Pro Civibus de producten ‘uiteraard summier’ bespreekt mogen ze uitleggen. Ze zijn er in ieder geval wel met vlag en wimpel in geslaagd. Geen woord te veel. Het zijn Goetherianen, aldaar: “In der beschränkung zeigt zich der meister”. Het feit dat de kantooradressen tweemaal op de site staan vermeld, is vast aan de regie ontsnapt.
Mediumgebruik
Het aanvraagformulier is een grote lijst waaruit we een keuze mogen maken voor de brochure die onze interesse heeft. Ook als we niks invullen en het verzenden, is het goed. De mail wordt merkwaardig genoeg gestuurd naar www.antenna.nl (Antenna fungeert als platform voor maatschappelijke organisaties) .
De index is een vooraf opgestelde trefwoordenlijst. De bezoeker moet vooral geen eigen ideëen hebben.
Prikkel
Er zijn geen premieberekeningen, geen voorbeelden, niks. Een paar vaste bedragen.
Betrokkenheid
De inhoud van de site is zodanig dat er sinds augustus 1998 niet meer aan gewerkt hoefde te worden. Dat zegt genoeg.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.