nieuws

‘Privacy is alles behalve bijzaak bij kilometerverzekeringen’

Archief

Gerrit-Jan Doorneweerd, directeur van Doorneweerd Assurantiën, en initiator van de kritische weblog ‘Doorneweerd wordt boos wakker’, windt zich op over de wijze waarop Henri Engel van de Stichting ter Ontwikkeling van Kilometerverzekeringen aankijkt tegen de privacyaspecten rond kilometerverzekeringen (AM4, pag. 37).

“Wat kan er niet mee?,” roept Henri Engel, directeur van Stok, de Stichting ter Ontwikkeling van de Kilometerverzekering in AssurantieMagazine 4. Hij prijst zijn auto-blackbox met volle overgave aan. De autoverzekeringspremies kunnen wel met 55% dalen, voegt hij daar uitnodigend aan toe. De mogelijkheden zijn onbeperkt en alles kan door zijn stichting worden gevolgd.
Van kritische geluiden rondom privacy wil hij niets weten. “Dat belandt direct in de sfeer van Big Brother is watching you.” Engel vergeet daarbij te melden dat hij het zelf aanzwengelt met de tekst op zijn eigen website: “Big Brother? Welnee, ik heb niks te verbergen.”
Met de verkoopslogan ‘Wat kan er niet mee?’ legt hij wel precies de vinger op de zere plek. Want wat kan er niet mee, zal uw partner in een echtscheidingsprocedure denken. Wat kan er niet mee, zal de dief van uw auto denken. Maar ook de politie zal de blackbox graag willen inzien voor strafrechtelijk feiten bij een ongeluk. Een autorijder werkt zo prachtig mee aan zijn eigen veroordeling.
En de verzekeraars? Die zullen bij een schade de data natuurlijk gebruiken voor een scherpe beoordeling daarvan. De premiekorting moet immers ergens van betaald worden.
Mijn kritische geluiden op m’n weblog mochten overigens direct rekenen op een woedende reactie van de directeur Engel. Ik was “zuur, vol azijn en een ‘Ollander’ met een grote bek.”
Directeur Engel heeft inderdaad helemaal gelijk. Hij zal zich niet willen bekommeren om futiliteiten zoals privacy. Hij wil alleen maar de techniek leveren. De rest is voor hem bijzaak en stoort in de opbouw van zijn business. Voorzichtige omgang met gevoelige informatie is immers een zaak van zijn opdrachtgevers, de verzekeraars. Hij verzamelt alleen maar.
Intermediairs doen er, naar mijn mening, voorlopig verstandig aan, in het kader van de zorgplicht, hun relatie uitdrukkelijk op de gevolgen van het gebruik van een blackbox te wijzen. Aan het gebruik kunnen immers achteraf forse financiële, strafrechtelijke en verzekeringstechnische gevolgen verbonden zijn.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.