nieuws

Prinses Pecunia heeft Proteq-blauw bloed

Archief

In het afgelopen najaar is in deze rubriek herhaaldelijk ingegaan op het inschakelen van persoonlijkheden en gecreëerde persoonlijkheden in de reclame. Het nieuwe jaar is amper een paar weken oud en we hebben er alweer twee nieuwe gezichten bij: Rintje Ritsma wordt ambassadeur van Aegon en Proteq komt op de proppen met Prinses Pecunia.

Laten we de belangrijkste ‘poppetjes’ nog even op een rijtje zetten: Leen (Frisia), Jos Weerd (Fortis ASR), Koos Postema (Aegon), Jos (Univé) en Guus Meeuwis (Meeùs). Voor de volledigheid noemen we ook nog Chris Zegers bij Zwitserleven, maar – in tegenstelling tot de anderen – is hij geen wegbereider. Chris is de opvolger van de jarenlange verpersoonlijking van het Zwitserleven-gevoel: het duo Huub Stapel en Ellen ten Damme.
Prinses
Ingelijst in een paginagrote foto kijkt ze ons aan: Prinses Pecunia, het nieuwe boegbeeld van Proteq (SNS Reaal). Een bijna wezenloze blik in haar ogen en een kapsel dat de haardracht van koningin Beatrix tot ‘zwierig’ verheft. Haar handjes hangen er een beetje zielig bij, zoals bij voetbalpupillen die vergeten hun edele delen af te schermen.
‘Klantgenoten’, is de speelse aanhef in grote cursieve letters. ‘Nederland kan _ 2 mld besparen op verzekeringen.’ Je had er een uitroepteken achter verwacht, maar de nuchtere ‘mededeling’ klopt met de houten-klaas-achtige uitstraling van Pecunia. Deze mededeling zal overigens een flitsgedachte van ‘waar heb ik dat eerder gezien?’ teweegbrengen bij veel branchegenoten die ruim25 jaar geleden ook al in verzekeringsland actief waren. Het was in april 1980 de destijds kersverse direct-writer Ohra die over miljoenenbesparing begon. Het intermediair werd zelfs gebruuskeerd met de afbeelding van een vuilnisbak waarin nodeloos premiegeld was weggegooid.
Proteqs paginagrote advertentie kent aan de linkerkant een verticale flap, waarop zogeheten royalty-watchers het erover eens zijn dat wij er een geweldige prinses bij hebben. Deze hoogheid heeft zich opgeworpen als “de moeder aller huishoudportemonnees of beschermvrouw van het ouderwetse huishoudboekje”. “Want”, zo staat er vervolgens, “ondanks dat deze dame niet voor een dubbeltje geboren is, weet ze dit kleinood nog wel op waarde te schatten”.
De prinses wil de aandacht van het volk vragen voor een enorm bedrag van maar liefst _ 2 mld (“Dat wij ieder jaar weer te veel betalen voor onze verzekeringen. En dat is onnodig.”) We kunnen dat bedrag heel eenvoudig besparen door gebruik te maken van de “fantastische verzekeringsproducten van Proteq”. En dan wordt het allemaal nog idylischer: “Proteq gaat net als de prinses zuinig met haar geld om. En die besparingen geven zij direct door aan hun klanten” (let op de veel voorkomende taalkundige fout waarbij van het enkelvoud in één beweging meervoud wordt gemaakt).
Prinses Pecunia wil niets liever dan dat u ook weet, dat Proteq genoemde besparingen doorgeeft aan haar klanten. “Wat dat betreft is het blauwe bloed dat deze prinses door de aderen stroom Proteq-blauw.”
Edelstenen in de stortbak
Verderop in de krant komen we nog een keer een flap van Proteq tegen. De ontdooide prinses Pecunia wuift ons toe. Achterop die flap, krijgen we nog meer tips “Waarom alleen besparen op uw verzekeringen als er op veel meer terreinen winst geboekt kan worden?”
Leg stenen in uw stortbak. Niet heel erg verrassend, maar wel het begin van de invulling: “Wist u dat u kunt besparen op uw waterkosten door uw edelstenen in de stortbak van de WC te leggen?” Vervolgens wordt welhaast terloops opgemerkt, dat het ook een baksteen mag zijn. (Let op: over een tijdje komt Proteq terug op die edelstenen in de stortbak, als zijnde een prima diefstalpreventie).
De volgende besparingstip van Pecunia is onzinnig: Neem een goedkoop huisdier. “Paarden zijn prachtig, maar wist u dat u net zo veel liefde krijgt van een poes?” Je zou direct, in de geest van televisiedominee Gremdaat, tegen Proteq willen zeggen: “Appels met peren vergelijken. Kent u die uitdrukking?” Proteq slaat nog verder door: “Ook een goudvis scheelt al duizenden euro’s per jaar, hoor!” Financieel helemaal gelijk hoor, Proteq, maar hoeveel liefde krijg je gemiddeld van een goudvis?
Nou, wat zal Bespaartip nummer drie zijn? Die gaat over hergebruik van uw schilderijen. Ga er even voor zitten (maar zet uw geest voor alle zekerheid op ‘Niet bekrompen’): “Heeft u nog van die schilderijen van uw voorvaderen op zolder liggen? Waarom doet u er niet iets creatiefs mee? Zo kunt u van die geschilderde portretten hele leuke placemats knippen. Dat scheelt weer wasbeurten voor het tafelkleed!”
Als u nog niet murw gebeukt bent, even ademhalen voor Bespaartip nummer 4, met als motto: ‘Postzegels nee, gebruik www’. “Alle internettende Nederlanders kunnen besparen op postzegels en telefoonkosten. Trouwens ook op cd’s, maar dat is niet netjes hoor mensen. Dus als u op zoek bent naar een voordelige verzekering, kijk dan gewoon op www.proteq.nl.”
Weblog
Als je naar de website van Proteq gaat, kun je daar een portret van de prinses aanklikken. Ze blijkt een eigen weblog te hebben, met onder meer een ‘Bespaartips top-tien’. Slim gevonden is de nummer 1 van deze top-tien: overstappen naar RouteMobiel (niet-automobilisten moeten hierbij weten, dat Proteq zeer nauw betrokken is bij deze tegenhanger van de ANWB).
Er zijn ook filmpjes van Pecunia: bij het uitzoeken van een nieuw ‘vervoersmiddel’, het zoeken naar een nieuw bed voor haar hondje Fluffy en het gesprek in een reisbureau. Het is vooral veel ongein wat de klok slaat. Om het authentieke karakter van de weblog te onderstrepen, kent deze ook een hoekje ‘Ads foor Google’. Het bevat louter links naar Proteq-gerelateerde websites.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.