nieuws

Postbank stuurt eigen hypotheekadviseurs op pad

Archief

Sinds vorige maand zijn de adviseurs van Postbank ondergebracht in de afdeling Postbank Advies. De nieuwe afdeling telt, naast de adviseurs die op de postkantoren werkzaam zijn, 25 hypotheekadviseurs die bij klanten thuis op bezoek gaan. Dat aantal zou naar verluidt moeten uitgroeien tot 300.

De adviseurs vallen functioneel en hiërarchisch onder Postbank, maar hebben een arbeidsrechtelijke verhouding met RVS. Binnen RVS, dat net als Postbank onder de ING-divisie Retail valt, is een aparte eenheid gevormd die onder besturing van Postbank wordt geplaatst voor het bedienen van Postbank-klanten. “RVS is betrokken vanwege haar ervaring en infrastructurele voorzieningen met betrekking tot persoonlijke verkoop”, zegt woordvoerder Mark Beers.
Postbank heeft dit jaar al een proef gehouden met de inzet van RVS-adviseurs voor hypotheekadvies. Op dit moment zijn er circa 25 Postbank Hypotheekadviseurs, waarvan vijftien ex-RVS’ers. Naar verluidt wil Postbank dat aantal op korte termijn uitbreiden tot 300. “We willen groeien, maar we kunnen nog niet zeggen op welk aantal we willen uitkomen”, aldus Beers. Via onder meer het personeelsblad van ING worden adviseurs geworven.
De adviesbalies die Postbank bij de postkantoren heeft ingericht, blijven bestaan. Het is wel de bedoeling dat deze groep van ongeveer tachtig adviseurs wordt geïntegreerd in Postbank Advies. Met de vakorganisaties worden besprekingen gevoerd over mogelijke overgangsregelingen.
De adviseurs ontvangen volgens Postbank een “relatief bescheiden basissalaris”, aangevuld met een progressief bonussysteem. Het beheer van de portefeuille is in de backoffice ondergebracht. De beloning is anders dan die van de RVS-adviseurs, die ook adviseren over verzekeringen en de klantportefeuilles beheren.
Huisbezoek
De reden voor het inrichten van een aparte adviesafdeling is onder meer dat volgens Postbank uit onderzoek is gebleken dat sommige klanten thuis bezocht willen worden. “De klant kan zelf de keuze maken tussen advies op een speciaal ingerichte advieskamer op de grotere postkantoren en voor advies aan huis”, aldus Beers. “Voor vragen na het passeren van de hypotheek staan in principe de huidige kanalen, met name de telefoon, ter beschikking. Het eerste aanspreekpunt voor wijzigingen op lopende hypotheken zijn de hypotheekspecialisten op onze callcenters. Voor speciale gevallen zullen de Postbank-adviseurs mogelijk worden ingeschakeld, maar deze zullen niet structureel de rol van een ‘relatiegerichte accountmanager’ krijgen.”
Uitsluitend klanten die behoefte hebben aan advies over hypotheken, wordt de mogelijkheid voor een adviesgesprek aangeboden. Klanten met vragen over verzekeringen kunnen via internet, telefoon en e-mail terecht bij de ING-dochter.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.