nieuws

Postbank ontevreden over verzekeringsgroei

Archief

Postbank is niet tevreden over de omzetgroei die het bedrijf behaalt uit verzekeringen.

In de eerste helft van dit jaar kwamen de levenpremies 5% hoger uit dan in dezelfde periode van 1998: f 424 (419) mln. De periodieke premies dikten aan tot f 390 (377) mln, de koopsommen kwamen uit op f 52 (42) mln.
Ook de hypotheekproductie sprak de Postbank-directie niet tot de verbeelding: 8% meer tot f 3,7 (3,4) mld. De totale portefeuille is nu f 32,4 mld groot.
In de eerste zes maanden van dit jaar kwam Postbank Schade tot een 24% hogere brutopremie-omzet van f 59 (47) mln. Vooral de reisverzekeringen waren populair getuige de verkoopcijfers: 406.800 tegen 362.300 in het eerste half jaar van 1998.
Vanuit het rek
De Postbank lijkt op zoek naar andere manieren om de tegenvallende ‘verzekeringcijfers’ omhoog te krijgen, getuige de nieuwe distributiekanalen die het bedrijf aanboort. Al eind vorig jaar is de Postbank gestart met de verkoop van financiële diensten ‘vanuit het rek’.
Reisverzekeringen, spaarproducten en kredieten worden in speciale verpakking (doosjes) verkocht bij Bruna boekwinkels, supermarkten als C1000 en Super De Boer, maar ook bij Shell Select-stations. Volgens Postbank-woordvoerster Marianne Honkoop heeft de pilot tot doel “de klanttevredenheid te verhogen op retailpunten. Het is de bedoeling de producten tastbaar te maken.” De proef wordt eind dit jaar beëindigd. Het is nog niet duidelijk of deze multi-channelaanpak ook daarna nog een vervolg krijgt.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.