nieuws

Postbank is de grootste ‘avonturier’ op leenmarkt

Archief

Toon Sanders, directeur van de Lage Landen, (de Rabobank-dochter waar alle consumptieve kredieten worden ondergebracht) baalt van het slechte imago van kredietverstrekkers. Volgens hem worden ‘solide aanbieders’ op één hoop gegooid met wat hij ‘avontuurlijke aanbieders’ noemt. Een keurmerk en een systeem met kwaliteitspunten moet uitkomst bieden.

Volgens Sanders is een keurmerk met harde eisen onvermijdelijk. Het aantal schuldsaneringen is de laatste vijf jaar verdubbeld tot 46.000 in 2006. Hij legt de schuld bij de “avontuurlijke geldverstrekkers, die achter schimmige reclames schuil gaan en mensen onverantwoord in de schulden storten”.
Sanders wil geen nieuwe juridische regelgeving, maar een eigen keurmerk van een neutrale instantie van professionals uit de branche met heldere criteria. Sanders somt de vijf criteria in rap tempo op: correcte naleving regelgeving, openheid en transparantie van prijs en product, toetsing acceptatiebeleid, het aantal schuldprobleemgevallen en de afhandeling daarvan en de integriteit van de reclame-uitingen. “Als alle producten en kredietverstrekkers door die neutrale instantie worden gecontroleerd en voorzien van bijvoorbeeld een puntensysteem, dan krijgt de klant een helder overzicht van met wie hij wel of niet in zee moet gaan”, zegt Sanders.
“Wetgeving is een zwaar en traag middel. Met een rapportage van de AFM kan de consument helemaal niets. Maar met een keurmerk als maatstaf met strafpunten bewijs je de klant een dienst. Bovendien is het een economische prikkel voor goed gedrag en waarborgt het de integriteit.”
‘Zelfreinigend vermogen’
“We juichen zo’n keurmerk zeker toe”, zegt Werner van Bastelaarwoordvoerder van de AFM. Maar hij ziet geen rol weggelegd voor de waakhond zelf, die toch al de reclames van de geldverstrekkers controleert. “Als de branche het zelf in het leven roept, prima. Elke poging die de markt tot zelfreinigend vermogen en zelfregulering doet, zullen we steunen.”
“Op zich is het plan van de heer Sanders een uitstekend idee”, vindt Maasbert Schouten, voorzitter van de raad van bestuur van kredietverstrekker Afab en voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Financieringsadviseurs (NVF). “De consumptieve kredietbranche heeft een matig imago. En alles dat kan bijdragen aan verbetering hiervan, is per definitie welkom.”
Schouten vindt het echter moeilijk in te schatten of zo’n keurmerk daadwerkelijk van toegevoegde waarde zal zijn. “Het is zondermeer zo dat de AFM momenteel reeds zeer adequaat en stringent toeziet op het feit of al dan niet wordt overgecrediteerd door kredietverstrekkers. Het is dan ook de vraag of het keurmerk straks echt voldoende toegevoegde waarde levert ten opzichte van de eisen die de AFM reeds stelt.”
Snelle kredietverstrekker
Als Afab Geldservice voelt Schouten zich niet aangesproken door Sanders als die het heeft over avonturiers. “Onze onderneming voert weliswaar grote landelijke reclamecampagnes, maar kan onmogelijk bedoeld worden door de heer Sanders als hij spreekt over ‘snelle kredietverstrekkers, die achter schreeuwerige en net zo schimmige reclames schuil gaan’. Afab treedt immers uitsluitend op als intermediair en brengt kredieten onder bij gerenommeerde kredietverstrekkers, doorgaans onderdeel van grootbanken.
Schuldsanering
Ger Jaarsma, voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Volkskrediet (NVVK), is ook voorstander van dit keurmerk, maar betwijfelt of het aantal problematische schulden wordt verminderd als kredietverstrekkers zichzelf geen strengere regels tegen overkreditering opleggen. “Ik ben derhalve erg geïnteresseerd in de toetsing van het acceptatiebeleid. Van de schulden die ik voorbij zie komen, is het merendeel te danken aan te los acceptatiebeleid. Wat veelal gezien wordt als het ‘gajes van de markt’; daar komen we er maar weinig van tegen in de schuldhulpverlening. De bedrijven van Dirk Scheringa komen wij niet of nauwelijks tegen bij schuldsanering. Maar een chique bank als de Postbank steekt daar met kop en schouders bovenuit, op afstand gevolgd door ABN-Amro. Die heeft echter de bakens verzet van een verkoop- naar een adviesorganisatie. Dat merken wij meteen in de schuldhulpverlening.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.