nieuws

Persoonlijke ontvangst op Ohra-site

Archief

Persoonlijke ontvangst op Ohra-site

New Media Marketplace, een kenniscentrum op het gebied van informatie- en communicatietechnologie in onder meer de financiële dienstverlening, bekijkt en bespreekt in opdracht van Assurantie Magazine Internet-sites. Dit keer wordt de geheel vernieuwde site van Ohra onder de loep genomen: Life On-line.
door Marenna van Reijsen en Joost Steins Bisschop
Ohra
www.ohra.nl
Ohra verwelkomt ons met een veelkleurige site getiteld Life Online. In de bovenhoek meldt een aankondiging dat de ‘unieke koopsompolis de beurs verslaat met 35%’. Onderaan de pagina vinden we de verstopte verwijzingen naar de verschillende hoofdstukken, getooid met foto’s en illustraties.
Het eerste onderwerp heet ‘Goed Geregeld’. Dit brengt ons naar meer informatie over pensioenen. De kop ‘Praktisch Geld’ toont ons allereerst een button voor het Grote Geld Spel. Daarnaast informatie over lenen, beleggen, hypotheken en sparen via Ohra.
De link ‘Schadevrij’ geeft informatie over schadeverzekeringen, zoals wa- en autoverzekeringen. ‘Zeker Gezond’ brengt ons naar een gezondheidstest (‘Doe nu de fit & gezond test’) die zoals snel blijkt op grond van enkele vragen een zeer voorspelbare uitslag geeft.
‘Studeren’ geeft informatie over studentenverzekeringen, aangekondigd door een vrouwelijke adviseur. Studenten en andere bezoekers worden uitgedaagd om te darten en daarmee een speciaal darthorloge te winnen.
‘Begrippenlijst’ geeft een toelichting op tien veel gebruikte verzekeringsbegrippen. ‘Nader bekeken’ geeft meer informatie over de Ohra-organisatie. ‘Op de Hoogte’ biedt de mogelijkheid om per e-mail bericht te ontvangen over de vernieuwde informatie op Life On-line. Ten slotte vinden we het ‘Overzicht’; hier zijn alle links en verwijzingen per onderwerp gerangschikt.
Conclusie
Het leven on-line is het thema van de site. De Engelsen kunnen het zo mooi zeggen: needs some elaboration (behoeft nog enige uitwerking).
Life On-line heeft er duidelijk voor gekozen om steeds een persoonlijk adviseur in beeld te brengen. Twee mannen en een vrouw die in wisselende outfits de bovengenoemde onderwerpen inleiden. Het nut van deze personifiëring ontgaat ons, immers we kunnen niet eens e-mail aan Mariska of Peter-Jan sturen. Misschien zijn zij bedoeld als onze rotsen in de frame-branding ?
De site hinkt nog duidelijk op de analoge en digitale gedachte. Het persoonlijke Internetnummer biedt mogelijkheden tot een snelle manier van zaken doen, maar veelal worden we nog verwezen naar telefoonnummers of naar de Ohra-winkels.
Er is duidelijk heel veel werk besteed aan deze site. Dat zie je aan de vormgeving, de interactiviteit, het entertainment. Het dartspel (is te vergelijken met het strafschoppen-spel bij ABN Amro) is onderhoudend, de vele berekeningen zijn nuttig; toch kunnen zij allemaal niet voorkomen dat Life On-line het gevoel geeft te kijken naar een te snel afgespeelde film. Je ziet wel wat er gebeurt maar het echte drama, het plot ontgaat je.
Soms wordt de bezoeker formeel aangesproken, dan weer wordt er gedramd (‘Zet uw naam op onze mailinglist en blijf op de hoogte via e-mail. Gratis en zonder enige verplichting. Als u dat nu doet, ontvangt u een leuk welkomstcadeau voor niets!’ Gratis, cadeau en voor niets. Da’s dan drie keer hetzelfde.).
Ohra’s tweede web-site legt misschien wel pijnlijk bloot hoe moeilijk het nu (nog) is om een goede consumenten-site te maken, waar je ook daadwerkelijk transacties kunt verrichten.
Beoordeling Ohra
Vorm
Life Online is een site waar veel werk aan is besteed, zeker ook door vormgevers. De uitvoering is kleurrijk, met veel grafische elementen, illustraties en (de smaak van stock-)foto’s.
Ook bij deze site (zie Zwitserleven, AM 24) is de omvang van het scherm van de gebruiker in belangrijke mate bepalend voor het uiterlijk van de site. Het heeft allemaal te maken met het gebruik van frames, waardoor op de ‘normale’ schermen het aanbod van tekst en plaatjes overdadig aandoet. In een water met teveel boeien raakt de zeiler ook de weg kwijt.
Op de keuzepagina’s staat het overzicht van onderwerpen steeds aan de rechterkant op de pagina. Op alle pagina’s is consequent de veelheid aan illustraties en verschillende lettertypes doorgevoerd.
Het frame rechts op de pagina’s waarin de onderwerpen zijn gerangschikt, geeft steeds aan bij welk onderwerp we ons bevinden.
Inhoud
Life On-line biedt veel informatie over de diensten en producten die Ohra aanbiedt. Op elke pagina staan diverse links en verwijzingen naar andere plaatsen voor informatie. De adviseurs geven aan dat zij beschikken over tips, informatie en voorbeelden.
Elk onderwerp wordt uitgebreid behandeld en voorzien van testjes en spelletjes. Veelal is er behalve tekstuele informatie ook een gimmick toegevoegd. Onder het hoofdstuk Schade vinden we een formulier met tips waaraan je moet denken bij schade (voorzien van printinstructies); studenten kunnen een darthorloge winnen. Onder Reiswijzer worden we meteen geconfronteerd met een icoon waarin reisaanbiedingen worden aangeboden. Helaas worden we hier heen en weer gestuurd tussen ‘Reisaanbiedingen’ en ‘Reisgids’ op zoek naar het reserveringsformulier waarin we kunnen aangeven in aanmerking te komen voor een korting. Wellicht is de beste oplossing, zoals ook gesuggereerd wordt, om gewoon Bex Reizen te bellen.
Opvallend is het verschil in aanspreektoon. Studenten en reizigers worden getutoyeerd op de bijbehorende pagina’s, terwijl we bij geld- en schadezaken worden aangesproken in de u-vorm.
Mediumgebruik
De site kent vele on-line berekeningsformulieren zoals de interactieve vermogensadviseur, de premieberekening voor autoverzekering, de gezondheidstest en spelletjes. Als bezoeker heb je al snel de neiging om mee te doen aan een test of spel en daarbij je persoonsgegevens kenbaar te maken.
Ohra zal meeluisteren, daar is zij te veel een direct-writer met omvangrijke databasemarketing ervaring voor. Wat er gedaan wordt met de verworven informatie zal een vraag voor menig Internet-gebruiker blijven. Maar feit is wel dat wij er van uitgaan dat Ohra als geen ander van de mogelijkheden van het medium gebruik zal maken.
Overigens, de invuller wordt wel gerustgesteld. Immers : “Al Uw gegevens zullen vertrouwelijk worden behandeld en niet worden doorgegeven aan derden.” Vanuit het oogpunt van privacy-wetgeving kan dit een interessante case worden. Wat we missen op deze overvolle site is een index, een zoekmachine.
Prikkel
Via Het Grote Geld Spel ontvangen we een persoonlijke Internet-nummer. “Elke keer als u iets aanvraagt of afsluit bij Life On-line, hoeft u alleen maar dit nummer en uw e-mailadres in te voeren. Uw gegevens worden er automatisch bij gezocht. Zo wordt on-line zakendoen nog eenvoudiger!”, werft Ohra. Helaas kunnen we bijvoorbeeld voor de aanvraag van de reisgids dit persoonlijke nummer niet kwijt.
De vele spelletjes en tests vormen zonder twijfel een stimulans om de site te (blijven) bezoeken.
Betrokkenheid
Opgave voor Het Grote geld Spel en de Op de hoogte blijf-actie leveren binnen 24 uur via e-mail bevestiging van de aanvragen op.
Joost Steins Bisschop is directeur van SPC Groep waarvan New Media Marketplace (NMM) een onderdeel is. Marenna van Reijsen is hoofd publicaties en onderzoek van NMM.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.