nieuws

Personeelsbonussen: uit nood geboren beloningen

Archief

Vorig jaar was de personeelsnood zó hoog gestegen dat sommige verzekeraars een bonus instelden voor personeel dat personeel aanbrengt. Het was niet bij elke verzekeraar een succes.

De Amersfoortse en Stad Rotterdam kwamen er vorig jaar als eerste mee: een bonus voor werknemers die voor nieuwe collega’s zorgen. Op deze manier hoopten de verzekeraars snel hun vacatureproblemen op te lossen. De Amersfoortse had veertig moeilijk vervulbare vacatures, variërend van automatiseerder tot administratief medewerker. In maart werd, voor de periode van een jaar, een aanbrengbonus van netto / 1.000 ingesteld. “Het was een groot succes: het leverde dertig aanstellingen van diverse aard op” zegt adjunct-directeur mr. Bart van Sluis.
De Amersfoortse heeft een vrij jonge personeelsbezetting en dat betekent een regelmatig verloop. Inmiddels zijn er weer diverse functies nodig. “Daarom hebben we afgelopen juni besloten we om de f 1000-bonus opnieuw in te stellen. Het valt nu echter wat tegen. Vorig jaar leverde de actie direct na de start al veel op. Nu heeft de actie slechts drie medewerkers opgeleverd.”
“Stad Rotterdam”, legt woordvoerster Anita Speelpenning uit, “introduceerde vorig jaar een bonusregeling voor uitsluitend moeilijk vervulbare functies. Zoals: acceptanten, marketeers en leidinggevenden. Wie personeel aanbrengt, krijgt een brutopremie van f 2.000 die als loon wordt belast. Dat heeft vorig jaar in het totaal vijftien medewerkers opgeleverd en dit jaar tot nu toe vijf.”
Headhuntertjes
“Amev-medewerkers die voor een nieuwe medewerker zorgen, krijgen van ons premie van f 300”, zegt woordvoerder Ron Elkerbout. “We hebben bewust gekozen voor een niet te hoog bedrag. We willen geen bedrijf vol headhuntertjes creëren. De bonus wordt uitgekeerd in cadeaubonnen wat fiscaal gezien aantrekkelijk is. Het komt ongeveer vijfentwintig keer per jaar voor, dat iemand zo’n aanbrengpremie verdient. Welke vacatures beschikbaar zijn, kan het personeel bekijken op Infonet, het Intranet-systeem van Fortis.”
Flop
Binnen de Aegon-muren zijn personeelsbonussen geen gemeengoed. “Alleen de business-unit Axent geeft aanbrengpremies”, zegt drs. Peter Mulder van de afdeling communicatie. “Er mag dan krapte op de arbeidsmarkt zijn, wij hebben geen nijpende tekorten. Tenminste niet zo, dat onze werkprocessen er door worden gehinderd.” “Nee, ik wil het bedrag van de bonus niet noemen.” Ook over de resultaten wil Mulder niets zeggen.
Bij AXA is het resultaat van een bonusactie verrassend. Woordvoerder Tom Peijster: “Wij zijn er mee gestopt. Het had geen resultaat. Er was niet één melding.” Peijster wil de betreffende premie niet noemen. Maar: “Het is niet zo dat de actie geen succes werd, omdat het bedrag laag zou zijn.”
Voorwaarden
Nationale-Nederlanden stelde vorig jaar een bonus in. De actie is in mei dit jaar mei verlengd. “Tot in ieder geval april 2000”, zegt communicatiemanager Geraldine Schoonderbeek. “De actie heeft dit jaar al twintig nieuwe collega’s opgeleverd.” Hoeveel het er vorig jaar waren, is niet bekend. “Er werd toen nog niet geturfd.” De hoogte van de bonus is afhankelijk van de zwaarte van de betreffende functie. “Het gaat in ieder geval om nooit meer dan vijftienhonderd gulden.”
Bij Delta Lloyd Leven en Schade is dit jaar een bonus ingesteld. “De bonus varieert van f 1.000 tot f 1.500, afhankelijk van het niveau van de functie en is zo’n zeven of acht keer uitgereikt”, zegt woordvoerder Hans Koeleman. “Een voorwaarde voor het krijgen van de bonus is, dat de nieuwe medewerker minstens zes maanden in dienst moet blijven. De regeling bestaat te kort om er veel over te zeggen.”
Tijdelijk
“Vorig jaar april is onze business-unit ‘leven particulier’ een bonusactie gestart”, zegt Interpolis-woordvoerder Marco Simmers. “Het betrof een tijdelijke actie tot het eind van het jaar. Die unit had namelijk met spoed 55 mensen nodig voor Rabobank-ondersteunende functies en voor administratieve functies. De bonus bedroeg f 250.” Geen hoog bedrag, maar volgens Simmers werkte het desondanks goed. “Aan het eind van het jaar waren alle functies vervuld. Er waren ongeveer zeventig tips en die leidden tot twaalf nieuwe personeelsleden. Het is dus goed bevallen, maar nieuwe acties zitten niet in de pen. De business-unit ‘leven particulier’ heeft op dit moment voldoende mensen. De andere businessunits – alle units varen een eigen koers – hebben ook geen plannen.”
Vakantie
Levob heeft het personeelsprobleem totaal anders aangepakt. Geen bonus voor de aanbrenger, maar voor het nieuwe personeel zelf. Onder het motto ‘Op vakantie met Levob’ startte de verzekeraar op 1 mei een wervingsactie waarin werd aangekondigd, dat Levob de helft meebetaalt aan de vakantie van de nieuwe medewerker. Dat kan oplopen tot een bedrag van f 5.000. “Van de vergoeding betalen we de helft na de beëindiging van de proeftijd en de andere helft als het contract wordt omgezet in een vast dienstverband”, zegt adjunct-directeur Harry Ketelaars. “De actie is gefixeerd op de vakantieperiode juli/augustus. De vergoeding wordt uitsluitend gegeven over een vakantie die dit jaar wordt gehouden. De vakantie mag net achter de rug zijn, of later in het jaar plaatsvinden. Slechts één van de nieuwe medewerkers gaat dit jaar niet op vakantie. Voor hem treffen we een speciale regeling.”
Gedurende drie opeenvolgende weken heeft Levob de actie rondgetrompetterd in advertenties in regionale dagbladen en vakbladen. Foto’s van vakantiebestemmingen moesten de aandacht trekken. “De actie was gericht op moeilijk vervulbare functies zoals medewerkers voor het serviceteam en administratief medewerkers voor inkomens- en levensverzekeringen. Er was behoefte aan vijftien tot twintig van zulke medewerkers. Doel van de actie was kandidaten te vinden die op grond van hun opleiding en ervaring direct inzetbaar zijn.”
“Ook eigen medewerkers worden ingezet als ambassadeur”, zegt Ketelaars. “Als zij een nieuwe collega aanbrengen, ontvangen zij een bedrag van f 1.500 netto. Hierbij gelden dezelfde voorwaarden als bij de vakantiebonus.”
De vakantie-actie leverde tot nu toe 118 reacties op, de personeelsbonus leverde achttien reacties op. Ketelaars: “Inmiddels zijn er als gevolg van beide acties vijf medewerkers aangenomen. Vanwege de vakantieperiode hebben we nog een tiental gesprekken uitstaan die binnenkort worden afgerond.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.