nieuws

Performanceonderzoek: magere respons, maar hogere waardering

Archief

Het performanceonderzoek van DAK, NBVA en NVA heeft dit jaar weinig verrassingen opgeleverd. Alleen Leven Collectief kent met Reaal een andere winnaar dan in 2006. Opvallend is wel dat de respons met 14% meer dan de helft lager is dan vorig jaar. De deelnemende tussenpersonen zijn daarnaast veel kritischer over de integriteit van maatschappijen.

ONVZ houdt ondanks alle problemen de eerste plaats bij de zorgverzekeraars vast. Zoals bijna elke branchegenoot scoort de maatschappij wel lager bij integriteit en betrouwbaarheid: een 3,67, tegen 4,07 vorig jaar. Ook het kennisniveau van de binnendienst wordt minder gewaardeeerd met 3,93 (4,05), maar de in het verleden opgebouwde voorsprong was kennelijk groot genoeg. Met De Amersfoortse (2) en CZ (3) is de top 3 in Zorg overigens gelijk aan vorig jaar.
Bij Leven Collectief, vorig jaar nog het zorgenkindje, werd over de hele linie beter gescoord op zaken als snelheid, verwerking en nauwkeurigheid polissen. Reaal en Zwitserleven (van vier naar twee) verdreven de voormalige nummer één De Amersfoortse naar de derde plaats, voor Fortis ASR (van 5 naar 4) en Delta Lloyd (van 7 naar 5).
Legal & General werd voor de zevende keer winnaar bij Leven Individueel. Opvallende stijger is Onderlinge ‘s-Gravenhage, die oprukt van plaats 6 en zich voor Klaverblad en Reaal nestelt.
Ook opmerkelijk is dat Noordhollandsche van 1816 voor de derde keer winnaar is geworden bij Schade met nog betere cijfers dan vorig jaar. Tweede en derde zijn Unigarant (vorig jaar 3) en London (5). Klaverblad zakt van 2 naar 5.
Respons fors lager
Van het aantal verstuurde formulieren (5.849) werden er 813 terugontvangen (14%). De respons is daarmee aanzienlijk lager dan vorig jaar, toen nog 32% van de formulieren werd geretourneerd.
Voor de eerste keer werd ook het niet-aangesloten intermediair in het onderzoek betrokken. Die groep is met 396 reacties direct verantwoordelijk voor bijna de helft van de respons. Bij het ‘georganiseerde’ intermediair was de deelname als volgt: DAK 208, NBVA 197 en NVA 142. Voor het eerst was er ook sprake van een volledig digitaal onderzoek. “Een gegeven dat het aantal reacties mogelijk negatief heeft beïnvloed”, aldus de onderzoekers.
Kwaliteit
Over de hele linie is er sprake van kwaliteitsverbetering, zegt Joerie van Looij van de NBVA. Met name bij kennisniveau binnendienst, nauwkeurigheid polissen, snelheid verwerking (mutaties, polissen, acceptatie en schade) en telefonische bereikbaarheid boekten bijna alle verzekeraars winst.
Daarentegen was het intermediair minder te spreken over zaken als integriteit loyaliteit en betrouwbaarheid. Zelfs de winnaars boekten hier verlies, getuige ook de cijfers van Reaal 3,62 (3,77), Noordhollandsche 4,53 (4,70), en Legal & General 4,01 (4,13).
(zie pag. 4 voor de ranglijsten) Levensverzekeraar Collectief 2007 1 9 Reaal ++ 2 4 Zwitserleven ++ 3 1 De Amersfoortse 4 5 Fortis ASR + 5 7 Delta Lloyd ++ 6 6 Nationale-Nederlanden + 7 11 Aegon ++ Levensverzekeraar Individueel 2007 1 1 Legal & General + 2 6 Onderlinge ‘s-Gravenhage ++ 3 2 Klaverblad + 4 3 Reaal 5 5 De Amersfoortse 6 13 Zwitserleven ++ 7 8 Generali + 8 12 Fortis ASR + 9 10 De Goudse + 10 15 Allianz + 11 19 Aegon ++ 12 11 Nationale-Nederlanden 13 AXA/Winterthur ++ 14 14 Delta Lloyd 15 16 Avéro Achmea Schadeverzekeraar 2007 1 1 Noordhollandsche van 1816 ++ 2 3 Unigarant + 3 5 London + 4 12 Fortis ASR ++ 5 2 Klaverblad 6 6 De Amersfoortse + 7 7 Elvia 8 8 Reaal 9 11 Arag + 10 9 Europeesche 11 13 Generali + 12 17 Erasmus + 13 22 Cardif ++ 14 14 Allianz 15 18 De Goudse + 16 10 Delta Lloyd 17 AXA/Winterthur ++ 18 20 DAS + 19 23 Aegon ++ 20 16 Nationale-Nederlanden 21 21 Avéro Achmea + Zorgverzekeraar 2007 1 1 ONVZ – 2 2 De Amersfoortse + 3 3 CZ ++ 4 4 Fortis ASR ++ 5 6 De Goudse ++ 6 5 Delta Lloyd ++ 7 8 Avéro Achmea ++ 8 10 Menzis + 9 11 Confior +

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.