nieuws

‘Pensioenverzekeraars hebben nog mutaties uit 2003 liggen’

Archief

Mensen die in januari 2003 in dienst zijn getreden van een werkgever die zijn pensioen heeft ondergebracht bij een verzekeringsmaatschappij kunnen nog altijd wachten op het bewijs van hun pensioenverzekering. Salarisverhogingen uit 2003 zijn vaak nog niet verwerkt. “De administratie van sommige pensioenverzekeraars is verschrikkelijk slecht.”

Dat zegt Matthijs Mons, directeur van bureau IG&H, dat eind vorig jaar onderzoek heeft gedaan naar de dienstverlening van levensverzekeraars. IG&H vroeg 830 assurantiekantoren om de prestaties van hun drie belangrijkste levensverzekeraars te beoordelen. Verder zijn 135 tussenpersonen uitgebreid geïnterviewd.
Mons benadrukt dat 85% tot 90% van de administratieve zaken bij levensverzekeraars inmiddels prima verloopt. “Maar de moeilijke dossiers leveren heel genante doorlooptijden op.” Gemiddeld wordt een pensioenmutatie volgens hem niet binnen zes weken in de administratie verwerkt.
Onderscheidend
De algehele conclusie van de 2005-editie van het performance-onderzoek Leven van IG&H is desondanks dat de kwaliteit van de primaire processen toeneemt. Mons: “Het gaat beter met de foutloosheid, de snelheid van de polisopmaak en de verwerking van mutaties.” Hij gaat zelfs zo ver dat de operational excellence bij individuele levensverzekeringen niet langer onderscheidend is. “Enkele jaren geleden was dat nog wel zo: tussenpersonen stapten toen vanwege de administratie over van de ene naar de andere maatschappij. Maar nogmaals, collectief is een ander verhaal.”
Mons betrekt het intermediair in de administratieve problemen. “Ik hoorde laatst van een verzekeraar dat 20% van zijn aanvragen binnenkwam op formulieren van andere maatschappijen. Dat kan natuurlijk niet anders dan problemen opleveren.”
Tussenpersonen vinden zelf het nakomen van afspraken, een foutloze administratie en servicebereidheid van binnendienstmedewerkers de belangrijkste kwaliteiten van een levensverzekeraar. Zijn beleggingfondsen, opleidingen en naamsbekendheid vindt het intermediair het minst van belang.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.