nieuws

Pensioenfondsen gedaagd om hun levensloopadvertenties

Archief

Het Verbond van Verzekeraars spant een kort geding aan tegen de pensioenfondsen ABP en PGGM, die ten onrechte reclame maken voor levensloopproducten van dochterbedrijven.

De verzekeraars klaagden daarover al eerder bij De Nederlandsche Bank (DNB). Ze overtreden de wet en voeren een oneigenlijke concurrentiestrijd, vindt het Verbond. De toezichthouder is het met de verzekeraars eens en heeft de twee fondsen een officiële berisping gegeven. De hoogte van de daaraan gekoppelde boete is onbekend. De fondsen gaan overigens in beroep.
“Ondertussen loopt de strijd om levensloop door en zien we marktaandeel verdwijnen. Dat vereist spoed”, aldus het Verbond. Het geding staat geagendeerd voor 7 februari. Tweede reden om voor een rechter te kiezen is “dat we herhaling willen voorkomen en de taakafbakening tussen verzekeraars en pensioenfondsen scherper vastgesteld willen zien.”
Het Verbond eist bij de Utrechtse rechtbank dat de fondsen voor elke overtreding _ 50.000 boete krijgen. Verder wijst zij er fijntjes op dat de fondsen met hun acties de verplichte deelname in bedrijfstakpensioenfondsen in gevaar brengen.
Voorbeelden
Als voorbeeld van een overtreding wijst het Verbond van Verzekeraars op een gezamenlijk persbericht van ABP en verzekeringsdochter Loyalis met als titel ‘ABP presenteert levensloop voor overheid en onderwijs via Loyalis’.
Ook prees ABP in een brief aan deelnemers de levensloopregeling van Loyalis aan en zat in de folder zelfs een antwoordkaart. PGGM zei herhaaldelijk een levensloopregeling aan te bieden, terwijl alleen verzekeringsdochter Careon Levensloop dat mag. Bovendien stond de slogan ‘PGGM (…) voor pensioen en levensloop’ lange tijd op de website van het fonds. “Dit is misleidend, omdat PGGM helemaal geen levensloop mag uitvoeren”, aldus het Verbond.
Potentieel
De pensioenfondsen zijn van mening de wet niet te overtreden. “Een dochterbedrijf van een pensioenfonds mag de levensloopregeling uitvoeren en we laten onze deelnemers weten dat Loyalis dat doet. Dat is alles”, zegt het ABP.
De pensioenfondsdochters verwachten intussen veel van de levensloopmarkt. Loyalis (ABP) zei dit jaar 75.000 levensloopcontracten te sluiten bij ambtenaren en onderwijzers en ziet op termijn 200.000 overeenkomsten als een reële portefeuille. Careon (PGGM) schat het potentieel in op bijna een half miljoen levensloopdeelnemers in de zorg- en welzijnsector.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.