nieuws

Paerel Leven krijgt eindelijk vergunning

Archief

Na ongeveer een jaar wachten lag begin vorige week bij de directie van Paerel Leven het geboortekaartje van het bedrijf op de mat: de vergunning van De Nederlandse Bank (DNB). Paerel Leven koppelt aan alle levensverzekeringen een beleggingscomponent en wil vooral samenwerken met inkoopcombinaties.

“Een fantastisch moment”, zegt directeur Hans Brandwijk over de ontvangst van de vergunning. “Eindelijk kunnen we verder met het bedrijf.”
Paerel Leven wil binnen twee weken starten met de verkoop. “De producten worden aan de man gebracht via het intermediair. Wij gaan in eerste instantie met een beperkt aantal relaties kijken of alles wat wij bedacht hebben in de praktijk werkt. In de tussentijd zijn wij met een aantal partijen aan het praten om in het groot met hen te gaan samenwerken. Dat zullen vooral inkoopcombinaties zijn.”
“Wij gaan in principe niet samenwerken met kleine individuele tussenpersonen”, stelt Brandwijk. “We zoeken vooral naar contacten die meer opleveren dan drie verkochte polissen per jaar.”
Lijfrentemarkt
Wat de producten betreft, richt Paerel Leven zich in eerste instantie op de lijfrentemarkt. “We starten met een aantal koopsomproducten”, zegt Brandwijk. “Verder willen we binnen afzienbare tijd ons pakket uitbreiden met producten voor de hypotheekmarkt.”
Paerel Leven wil voorts samen met de verkooppartners nieuwe producten en varianten van bestaande polissen in de markt zetten. “Sommige uiteraard onder het eigen label van onze partners”, zegt Brandwijk. “Wij hebben onze administratie in elk geval zodanig flexibel ingericht dat we deze mogelijkheden kunnen bieden.”
Vermogensbeheer
Wat de nieuwe varianten en concepten betreft, denkt Brandwijk met name aan kapitaalverzekeringen, spaarhypotheken en overlijdensrisicoverzekeringen. De toegevoegde waarde van Paerel Leven zit volgens Brandwijk vooral in het aspect beleggen, dat Paerel aan de verzekeringen wil koppelen.
Het op dit gebied gespecialiseerde Vierlander Effecten, een andere werkmaatschappij van Paerels’ moederbedrijf Borghols Groep, gaat dit vermogensbeheer verzorgen. “Wij denken op dit terrein duidelijk meer te kunnen bieden dan de gemiddelde verzekeraar”, stelt Brandwijk.
Daarmee doelt hij op uitgebreide informatie over de beleggingen tijdens de looptijd en op het nauwkeurig monitoren van het beleggingsprofiel. Vierlander Effecten werkt met een breed scala aan fondsen gespreid over onder meer sector, land en regio. “We toetsen de polis aan het beleggingsprofiel en passen een correctie toe als de beleggingen bij dat profiel uit de band gaan lopen.”
Uniserv Outsourcing
De administratie wordt verzorgd door het uit 25 werknemers bestaande servicebedrijf Uniserv Outsourcing, waarin de Borgholsgroep een belang heeft. Brandwijk: “Uniserv heeft een infrastructuur (het Uniserv Life-systeem) die geschikt is om de polissen te kunnen administreren, offertes te kunnen aanbieden, de acceptatie te regelen en de polisopmaak uit te voeren.”
Het systeem is ook zeer geschikt voor het opzetten van nieuwe producten, aldus Brandwijk. “Voor varianten op onze basisconcepten zullen we niet meer dan een paar maanden nodig hebben. Dat kunnen veel verzekeraars ons niet nazeggen.”
Doelgroep
“Wij richten ons met onze producten vooral op mensen die willen beleggen, maar dat op een afgewogen manier willen doen”, zegt Brandwijk. “Dat kan ook gaan om kleine beleggers en bijvoorbeeld mensen die een opbouwende verzekering willen bij een hypotheek. Dan denk ik vooral aan mensen die meer willen dan een hypotheek met een gegarandeerd rendement van 3,5 %, maar daar wel dertig jaar de tijd voor hebben. Echte zekerheidszoekers passen niet in een zo’n concept.”
Website
Onder meer om nieuwe klanten te kunnen benaderen, heeft Parel Leven een website ontwikkeld die al binnen enkele weken in de lucht komt. Basis is voorlopig alleen informatieverstrekking. “Een volgende stap is dat onze klanten via internet ook een aantal dingen zelf kunnen doen, zoals bijvoorbeeld mutatieverwerking”, zegt hij. “Over een jaar willen we zo veel mogelijk via de website kunnen afwikkelen, zoals offerte-aanvragen en berekeningen.”
Internet zal voor Paerel Leven niet meer zijn dan gereedschap. “We zullen nooit een internetverzekeraar worden met billboards langs de weg.”
Independer
Paerel Leven kondigt wel aan te gaan samenwerken met Independer, dat voor 25% eigendom is van Borghols Groep. “Maar wij hebben daar exact dezelfde positie als elke andere verzekeraar”, zegt Brandwijk. “Wij willen ook niet dat Paerel Leven wordt gezien als de verzekeraar van Independer. Dit wil Independer uiteraard ook niet. Als we een keer als beste uit de bus komen is dat dus louter toeval.”
Procent marktaandeel
De doelstellingen van Paerel Leven zijn redelijk bescheiden. “Wij lopen hier zeker niet rond met een bijl in onze nek”, zegt Brandwijk. “Dat is ook helemaal niet de stijl van oprichter Jan Kluft. Daarom gaan we eerst eens kijken of onze analyses in de praktijk werken. Om die reden starten we ook niet met spotjes op de radio of tv en een mailing naar vijfduizend tussenpersonen. Over vijf jaar willen wij circa 1% van de markt in handen hebben. Wij hoeven geen Nationale Nederlanden te worden, maar willen wel een goede middenmoter zijn.”
Directie Paerel Leven
De directie van Paerel Leven wordt gevormd door Hans Brandwijk en Jan Overberg. Brandwijk startte zijn loopbaan in het verzekeringsbedrijf bij Delta Lloyd, werkte vervolgens bij Elvia en was manager (Inkomen) bij Nieuwe Hollandse Lloyd. Overberg werkte als accountant bij PricewaterhouseCoopers en kwam in dienst van Borghols Groep als directeur van Vierlander Effecten. “Oprichter Jan Kluft speelt als commissaris van Paerel Leven vooral een rol bij het leggen van nieuwe contacten”, aldus Brandwijk.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.