nieuws

Over en sluitprovisie

Archief

Klaverblad en Reaal introduceren komende maand het fenomeen afsluitprovisie bij arbeidsongeschiktheidsverzekeringen. De twee verzekeraars doen dat vol trots, getuige kreten als ‘Nieuw!’, ‘Last but not least’ en ‘Uniek in de aov-markt’. Ja, ja, het is geweldig.

Hoe doof ben je als je in het huidige tijdperk besluit om tussenpersonen méér afsluitprovisie te betalen en hun doorlopende provisie juist te beperken? De twee maatschappijen doen net alsof de positie van de tussenpersonen geenszins ter discussie staat. Alsof er geen speciale Wet Financiële Dienstverlening is gekomen. Alsof instituten als het Centraal Planbureau en de Nederlandse Mededingingsautoriteit geen kritische noten hebben gekraakt over tussenpersonen. Alsof de overheid de bedrijfstak geen beperking van afsluitprovisie heeft opgelegd.
Natuurlijk hebben ze weet van dit alles. Klaverblad erkent zelfs hardop dat afsluitprovisie op aov’s voor het intermediair een goede compensatie is voor lagere inkomsten uit afsluitprovisies bij de zogeheten complexe financiële producten (zoals levensverzekeringen en hypotheken).
Een aov wordt niet gezien als ‘complex product’. Daar kunnen we dus mooi een tegengestelde beweging inzetten, denken de maatschappijen. En passant wordt er een motief met de haren bijgesleept: het adviseren van zo’n aov zou ineens erg arbeidsintensief zijn en een tussenpersoon hoort daarom in het eerste jaar meer beloning te krijgen. “Advies wordt beloond”, roept Klaverblad. Gek dat we verzekeraars daar in het verleden nooit over hebben gehoord, als het om aov’s ging. En wordt hier nou advies beloond of verkoop?
Nu de eerste schapen over de dam zijn, is het wachten op de kudde. De arbeidsongeschiktheidsverzekering kent de laatste jaren fraaie winstmarges, dus is er ruimte genoeg voor extraatjes voor het intermediair. En die ruimte zullen de op marktaandeel gerichte verzekeraars nemen. Hetzelfde geldt voor uitvaartverzekeringen. Die vallen evenmin onder het rijtje ‘complexe producten’. Meer afsluitprovisie is derhalve ook hier te verwachten. En sluiten maar die uitvaartpolissen en aov’s! Leve de klantgerichte adviseur!
Het zijn juist deze marktbewegingen die het ministerie van Financiën zullen aanzetten tot “aanvullende maatregelen”, waarmee Zalm al eerder heeft gedreigd. Vraag is welke maatregelen de minister zal bedenken. Uit eerdere beleidsoverwegingen blijkt dat Financiën zich al eens heeft gebogen over het verbieden van afsluitprovisie én over het verplichtstellen van uurtarieven.
Een jaar geleden zag het departement dat nog als ‘disproportioneel’. Maar voordelen onderkende het ministerie toen ook al, zeker van het volledig afschaffen van het hele fenomeen provisie. Premies worden beter vergelijkbaar, de verdiensten van tussenpersonen worden zichtbaar, zij gaan concurreren op prijs én provisiegedreven advisering (of beter verkoop) behoort tot het verleden. Daar kan aan worden toegevoegd dat het verzekeringsproduct administratief en fiscaal overzichtelijker wordt. En ‘last but not least’: de assurantietussenpersoon laat zich belonen als een adviseur. Ja, het idee wordt steeds aantrekkelijker!
Henri Drost
hdrost@kluwer.nl

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.