nieuws

Oud en Nieuw(s) kapstok voor reclame verzekeraars

Archief

Waar 1 januari 2006 op diverse terreinen een brandend heet assurantiemoment vormde, ging op reclamegebied de wind een beetje liggen. Toch liepen er diverse campagnes gewoon door en waren er enkele op de actualiteit inhakende uitingen. Een terugblik op Oud & Nieuw.

Rondom de jaarwisseling was het herhaaldelijk een kwestie van de oren spitsen: hoor ik nu een sirene van de plaatselijke politie of brandweer op weg naar een kwajongensbrandje, of is die reclame van National Academic weer op de radio? Het is een beproefd recept: sirenes trekken altijd de aandacht. Behalve politie en brandweer maken onder meer ook ambulances gebruik van sirenes en dan is de associatie met de zorgverzekering snel gemaakt, zal een terechte overweging van (de reclamemakers van) National Academic zijn geweest.
Doe eens wat anders op nieuwsjaarsdag, was de basisgedachte van gezinsverzekeraar RVS: met z’n allen naar de dierentuin. Even lekker uitwaaien na de jaarwisseling. Maar ja, hoe pak je dat aan? Het draaide uit op de combinatie van krant en internet. Je moest je aanmelden via www.gratisnaardedierentuin.nl en tevens de uit de krant te knippen ‘Bon voor gratis toegang’ meenemen. Zo’n bon was geldig voor maximaal vijf personen. (Dus niet met de hele straat op één simpel bonnetje naar bijvoorbeeld Artis of Blijdorp.)
Niet alleen door RVS-advertenties in kranten werden mensen geattendeerd op dit buitenkansje, maar ook via websites als die van Jongegezinnen.nl en Thuisblijfmoeders.nl. Bij die laatste werd er op gewezen, dat je als tegenprestatie wel gedurende dit jaar moet openstaan voor e-mails van RVS. Indachtig het marketingmotto ‘Hoe vergaar ik zoveel mogelijk e-mailadressen?’, was er op de dierentuin-site uiteraard ook een mogelijkheid opgenomen om vrienden en vriendinnen te wijzen op het aanbod van RVS.
Uitverkocht
Dankzij de samenwerking met de Nederlandse Vereniging van Dierentuinen konden de belangstellenden kiezen uit dertien dierentuinen verspreid over het land. “Wegens groot succes van deze actie, zijn alle beschikbare kaarten inmiddels vergeven. U krijgt alleen gratis toegang tot de dierentuin wanneer u in het bezit bent van een bevestigingse-mail met daarin uw toegangsbewijs”, was de reactie die bij steeds meer aangeklikte dierentuinen te zien was op oudjaarsdag, totdat ze allemaal waren ‘uitverkocht’. Mensen die onverwacht verhinderd waren, boden de toegangskaarten gratis aan op Marktplaats.nl.
Er zouden in totaal 18.000 gezinnen van de actie gebruik hebben gemaakt, dus in totaal tussen de 70.000 en 80.000 mensen. Als extra service kunnen de bezoekers via de ‘dierentuin’-website ook de van hen gemaakte foto’s bestellen.
In de RVS-advertentie (zie afbeelding) werd treffend de associatiesnaar geraakt, want wat is rondom de feestdagen een aardiger link tussen mensen en dieren dan ‘party-animals’.
Doping voor de adviseur
Een andere treffende associatie, maar dan van visuele aard, werd geleverd door ING Bank. De oliebollen waar zij haar adviseurs op trakteerde, waren bestrooid met poedersuiker van een bijzondere leverancier, namelijk van Dextro Energy. Diverse generaties weten dat je van deze onschuldige ‘doping’ heel hard gaat fietsen.
Wintertijd is schaatstijd. En bij schaatsen hebben niet alleen tal van mensen in de assurantiebranche maar ook overal daarbuiten direct beelden van Aegon–reclames voor ogen. Natuurlijk heeft de suikeroom van de schaatsbond in de week tussen Kerstmis en Nieuwjaar gretig ingespeeld op de vier dagen durende Nederlandse Kampioenschappen Afstanden, die integraal op televisie werden uitgezonden. ‘Deze uitzending werd mede mogelijk gemaakt door Aegon’, is er bij de goegemeente ingepeperd. En om de zaak mooi af te ronden, plaatste Aegon op oudjaarsdag nog een gelukwensadvertentie aan het adres van de schaatsers en schaatssters die zich hadden gekwalificeerd voor de Olympische Spelen in het Italiaanse Turijn.
Laatstgenoemde evenement is ook slagvaardig opgepikt door de andere grote schaatssponsor: TVM. Een advertentie van de transportverzekeringsmaatschappij verdient het om zeer hoge ogen te gooien in de strijd om de (bestaat ie eigenlijk wel?) ‘Inhaakadvertentie van het Jaar’. Zowel qua tekst als qua beeld heeft TVM midden in de roos geschoten. De advertentie kan prima worden benut bij IQ-tests als het gaat om associatievermogen: de dubbele betekenis van het Italiaanse ijs en zowel de kleuren als de positie van de diverse bolletjes ijs.
Proteq ging in zee met De Telegraaf, die jaarlijks op oudjaarsdag een twee volle pagina’s bestrijkende sportkalender plaatst. Proteq is prominent te zien in de ‘oren’ van deze kalender en profileert zich aan de onderkant van de dubbele pagina als sportieve en directe verzekeraar. Ja, het wordt een jaar waarin ook verzekeraars zich nadrukkelijk zullen laten gelden rondom sportevenementen als de olympische winterspelen en het WK Voetbal. En inmiddels blijft ‘Guus Meeùs’ het PSV-stadion uitverkopen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.