nieuws

Op zoek naar polissen in ANWB-City

Archief

LET OP KOPREGEL aanpassen ‘Kijk op Internet’ ook in inhoudsopgave LET OP: II kader ABN AMRO in afwijkende kleur svp: liefst huiskleur ABN.

Marenna van Reijsen en Joost Steins Bisschop zetten hun speurtocht naar verzekeringsproducten op Internet voort. Waar zij zich de afgelopen weken vooral op de websites van banken richtten, is nu de Algemene Nederlandse Wielrijdersbond aan de beurt.
door Joost Steins Bisschop en Marenna van Reijsen
ANWB
www.anwb.nl
De ANWB is van huis uit een belangenvereniging, eerst alleen voor wielrijders, tegenwoordig zien ze dat veel breder: recreatie, toerisme, verkeer en vervoer (aldus artikel 3 van de statuten). Valt verzekeren onder het behartigen van belangen? In zekere zin wel, vooruit dan maar. We gaan op zoek.
De ANWB heeft de ‘ANWB City’ gecreëerd op Internet waar zij diverse producten aanbiedt met een grote variëteit. Zeer actuele verkeersinformatie (prachtig vormgegeven), vakantiereizen, vacatures, de ANWB-winkel, de autoboulevard, het wandelpark, het fietspad. Het lijkt wel pakjesavond, voor iedereen wat.
Wij beperken ons tot verzekeringen. Op de homepage treffen we bovenaan, onder het kopje ‘Vakantie’, een verwijzing naar de reisverzekering van de ANWB. Al rondkijkend op de site komen we geregeld ook andere verzekeringsvormen tegen om uiteindelijk in de ANWB-winkel een totaaloverzicht van alle verzekeringen te vinden. Uit dit overzicht blijkt dat er achttien verschillende verzekeringsproducten te vinden zijn in de City. Het duidelijke schema geeft aan of er informatie te vinden is, premies kunnen worden berekend en of de verzekering via het web kan worden afgesloten.
Van de achttien genoemde verzekeringen kunnen we bij vier premieberekeningen maken en (als we tenminste ANWB-lid zijn) de verzekering afsluiten. Van nog eens drie polissen is informatie te vinden op de site: de autoverzekering en twee vormen van de reisverzekering. De overige, zoals de kampeerauto- en bromfietsverzekering, moeten het slechts met een vermelding doen. We beperken ons tot de vier meest compleet aangeboden verzekeringsvormen.
Reisverzekeringen
Op ANWB City zijn vier soorten reisverzekeringen te vinden. Eerst maar eens de ‘Vaker Vakantie Verzekering’ en de ‘De Kortlopende Reisverzekering’. Bij beide kunnen we anoniem en geheel vrijblijvend de premie berekenen. Leden kunnen de verzekering direct afsluiten en indien gewenst direct laten ingaan.
Het formulier voor het berekenen van de premie vereist nauwkeurigheid, consequent vier cijfers voor het jaartal.
Afsluiten van de premie kan door ANWB-leden en alleen op uw eigen naam (als hoofdverzekerde). Mooi is het, dat we op basis van lidmaatschapsnummer en postcode de aanvraag kunnen indienen. Daarnaast wordt het e-mailadres gevraagd. De ANWB kent haar leden en beloont ze door ze niet nog eens een lange lijst met al bekende gegevens te laten invullen. Als men de gegevens heeft ingevuld krijgt men de premieberekening (10 % korting voor leden), waarna de gebruiker de verzekering definitief kan maken met de knop ‘Afsluiten’. Dan volgt de mededeling: “U heeft uw reisverzekering gesloten. Uw (voorlopige) polisnummer is: 009180597i. Noteer dit polisnummer of print deze pagina uit en neem het nummer mee op vakantie. U ontvangt uw polis met definitief polisnummer en acceptgiro binnen vijf werkdagen thuis. De ANWB wenst u een prettige vakantie!” Niet-leden dienen de telefoon te grijpen.
Over de resterende reisverzekeringen de ‘Benelux Reisverzekering’ en de ‘Vakantiestrippenkaart’ vinden we slechts summiere informatie. Voor meer informatie worden we doorverwezen naar een gratis telefoonnummer.
Ook bij de ‘Caravanverzekering’ kunnen we de premie berekenen en als lid direct afsluiten. Tevens informatie over de verzekering en de volledige polisvoorwaarden.
De ‘Fietsverzekering’ is een vreemde eend in de bijt. Een eigen vormgeving, een andere, ietwat omslachtige manier van vragen stellen. Merkwaardig. Is dit een rudimentair overblijfsel uit een vorige website van de ANWB? Of juist een nieuw experiment?
Bij de ‘Autoverzekering’ veel verhalen en informatie, maar geen mogelijkheid tot berekenen of afsluiten. Met enig puzzelwerk is de premie zelf samen te stellen. De premie-overzichten zijn standaard weergegeven met specificaties voor verschillende vormen van eigen risico, voor het aantal kilometers en voor verschillende postcode-gebieden.
Conclusie
Twee afleveringen geleden werden we in het kader van deze rubriek verrast door de ABN Amro die als een dief in de nacht het ingevulde polisformulier uit onze handen griste, de verzekering afsloot en het bedrag automatisch afboekte (zie kader). De ANWB doet het voorzichtiger. Met het lidmaatschapsnummer en de bijbehorende postcode kun je een premie berekenen. Vervolgens kun je afsluiten. Ten slotte moet je de acceptgiro nog betalen.
Het is mooi dat op sommige plaatsen om het lidmaatschapnummer wordt gevraagd waarna je ofwel pagina’s mag zien die voor andere gesloten blijven, ofwel je een bepaalde korting geniet. De koppeling die gelegd is met de ledenadministratie, heeft zijn charme. Het blijft mooi om privileges te krijgen, om herkend te worden.
Wat ook opvalt, is de grote verscheidenheid aan verzekeringen die worden aangeboden. Inboedel, woonhuis, rechtsbijstand, het kan allemaal bij de ANWB. Niet dat je ze kan afsluiten via Internet; je wordt verwezen naar een 0800 nummer en kan informatie opgestuurd krijgen.
Joost Steins Bisschop en Marenna van Reijsen zijn werkzaam bij SPC Group in Den Bosch. LET OP: dit kader hoort NIET bij bovenstaand artikel
Een ongewenste reisverzekering (deel II)
Het avontuur met de ongewenste reisverzekering van ABN Amro duurt voort. Nieuwsgierig naar een reispolis op de website van de bank waren wij twee afleveringen geleden zo onverstandig om na het invullen van een aanvraagformulier op ‘afsluiten’ te klikken. Onverstandig, omdat het premiebedrag vliegensvlug – zonder vooraf om bevestiging te vragen of de hoogte van de premie te vermelden – van onze bankrekening werd afgeboekt. Wij annuleerden de reisverzekering en eisten ons geld terug.
Wat is er in de tussentijd allemaal gebeurd? Welnu, om te beginnen heeft ABN Amro de tekst op de site aangepast. Vóór het afsluiten wordt nu als volgt gewaarschuwd: “Uw aanvraag wordt definitief wanneer u de knop ‘Afsluiten’ aanklikt”.
Maar dan nog, we weten niet wat de hoogte van de premie is, en we weten dan ook nog niet dat het bedrag automatisch van onze rekening zal worden afgeschreven.
Inmiddels loopt onze zaak. We kregen op 11 mei een fax van het ABN Amro Call Centre met de mededeling dat onze klacht in behandeling is gegeven aan ene meneer Lindeboom. Waar meneer Lindeboom zit, wordt er niet bij verteld. Tevens werd gemeld dat er iemand van ons regionaal kantoor op de hoogte was gesteld, maar dat wisten we al.
Op ons verzoek om het afgenomen bedrag per ommegaande terug te storten, wordt niet gereageerd. Creditcardmaatschappijen doen dit toch anders. Daar wordt de bewijslast van omstreden afboekingen gelegd bij de maatschappij zelf. Wordt vervolgd.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.