nieuws

Op en neer met Spaarbeleg

Archief

De Spaarbelegger

www.spaarbelegger.nl/
New Media Marketplace, een kenniscentrum op het gebied van Informatie- en Communicatietechnologie in onder meer de financiële dienstverlening, bekijkt en bespreekt in opdracht van Assurantie Magazine Internet-sites uit de verzekeringsbranche. In deze serie zijn Levob, Duine Adviesburo, Monuta, Centraal Beheer en Datacombinatie Yachtverzekeringen verschenen. Dit keer is de beurt aan Spaarbelegger, de loondienst-organisatie van Aegon-dochter Spaarbeleg.
door Joost Steins Bisschop en Marenna van Reijsen MARTIN LET OP: evt het algemene kader plaatsen, maar dan in de tekst vervangen: Datacombinatie Yachtverzekeringen door Spaarbeleg. In de creditline staat Van Reijsen met dubbel s, het moet met 1 s, bovendien staat er product met een k, dat moet voortaan met een c.
De makers van de Spaarbelegger-site hebben gekozen voor de metafoor van een lift. De gebruiker kan naar vier verdiepingen gehesen worden, zo blijkt als men bij de receptie binnenkomt.
Iedere verdieping representeert een bepaalde afdeling, te weten Persoonlijk advies (de 1e), Wie is de spaarbelegger (2e), Het Miljonairsplan (3e) en Het Produkt van de Maand (4e).
Op de eerste verdieping kan men een financieel profiel laten maken op basis van een enquête met gerubriceerde keuzes. Men kan commentaar geven en het profiel laten opsturen.
Meer informatie over de Spaarbelegger is te vinden op de tweede verdieping, alwaar de voordelen van het zaken doen met Spaarbeleg (hoog rendement, deskundig, persoonlijk en gemakkelijk) worden toegelicht.
Beleggingsspel
Aangekomen op de derde verdieping kan de bezoeker, na zich te hebben ingeschreven in ruil voor een user-id en password, meedoen met het beleggingspel. Men mag f 100.000 fictieve guldens investeren in aandelen. Failliet gaan is niet mogelijk. Daarnaast lijkt de gebruiker aardige resultaten te kunnen boeken door de aangeboden laatste koersen te vergelijken met de werkelijk laatste koersen (bijvoorbeeld op Teletekst); er wil nog wel eens verschil in zitten. Er wordt ook een performance berekend.
Op de vierde verdieping wordt het product van de maand besproken, op basis van een case. In juli betrof dit Het Fiscaal Voordeelplan. Men kan een brochure aanvragen, of desgewenst op de hoogte worden gehouden van nieuwe ontwikkelingen.
Conclusie
De site is discreet (de gebruiker kan bijvoorbeeld het eigen financieel profiel alleen bekijken, zonder verder enige actie te verwachten) en speels, voortdurend wenkt er een hyperlink om toch vooral te reageren of een brochure aan te vragen.
Erg diep gaat de informatie niet, het blijft algemeen.
Het Miljonairsplan (de maandelijkse winnaar krijgt een ‘fraaie executive koffer’) is simpel opgezet, met alle voor- en nadelen van dien.
In de analoge wereld maakt Spaarbeleg veel gebruik van gepersonificeerde direct-mail. Het streven naar persoonlijk contact is waarschijnlijk ook een motivatie geweest bij het ontwerp van de site. De vraag is of de beknopte inhoud de Internet-surfer kan verleiden tot een diepgaand contact met Spaarbeleg. Of blijft het bij een vluchtige vrijage?
Joost B.M. Steins Bisschop is directeur van de SPC Groep, waarvan New Media Marketplace (NMM) een onderdeel is. Marenna van Reijsen is hoofd publicaties en onderzoek van NMM.
Beoordeling Spaarbelegger
Vorm
De metafoor van de lift wordt consequent doorgevoerd. Veel ruimte links op het scherm wordt ingenomen door gegevens over waar men zich bevindt, met als gevolg dat voor de werkelijk relevante informatie per verdieping een beperkt gedeelte van het scherm overblijft. De teksten zijn steeds kort en bondig opgesteld. De toon is populair.
Op iedere verdieping wordt de gebruiker ontvangen door een groot grafisch scherm, hetgeen de lift niet overdreven snel maakt. Soms wordt gebruik gemaakt van frames (aparte schermpjes in het scherm), soms niet.
Rechtsonder op de pagina bevindt zich de lift-button, die de mogelijkheid geeft om naar de centrale pagina te gaan. Helaas zal deze net buiten het scherm van de gemiddelde netscape-gebruiker vallen.
Inhoud
De inhoud is beperkt. Vrijwel voortdurend wordt de gebruiker de mogelijkheid geboden om meer informatie aan te vragen, of om te reageren. Bij de informatie-aanvraag wordt ook om het e-mail adres gevraagd.
De site is vooral speels opgezet, met korte opmerkingen over mogelijkheden van produkten.
Op 15 juli lazen we dat met het Fiscaal Voordeelplan tot 30 juni a.s. de inleg nog over 1995 kan worden afgetrokken. Dit is een basisfoutje.
Technologie
Zaken als het on-line financieel profiel, het vinden van een adviseur in de buurt en het beleggingspel geven blijk van de intentie om de interactieve uitdaging aan te gaan. Jammer is dat we niet door kunnen geven dat de adviseur ook met ons contact kan opnemen of dat we een mail naar hem kunnen sturen.
Bij de opgenomen links naar Aegon-gerelateerde sites is merkwaardig genoeg een link naar de Aegon Chess site niet opgenomen (www.aegon.nl, pak de Nederlandse versie).
Prikkel
Binnen één uur kostenloos advies op maat bij je thuis, het zou een prikkel kunnen zijn. Daarnaast is er de nieuwsgierigheid naar je eigen resultaten in het beleggingsspel.
Helaas was het performance overzicht niet beschikbaar op 15 juli (wegens onderhoud).
Betrokkenheid
De betrokkenheid van de marketing-afdeling lijkt bijzonder groot bij deze site. De vormgeving, de testimonials en de vele mogelijkheden om je gegevens achter te laten, versterken dit idee.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.