nieuws

Ook Opel komt met polis volgens Schadegarant-model

Archief

De Verenigde Opel Dealers Nederland (VODN) en een aantal Schadegarant-verzekeraars hebben de Polis voor Opel-rijders geïntroduceerd. De polis kan worden gesloten bij elf van de zeventien verzekeraars die zijn verenigd in de Stichting Schadegarant. Zij komen dit jaar waarschijnlijk met nog een merkenpolis.

De overeenkomst met Opel betekent dat er, na polissen voor Toyota en Volkswagen, nu drie merkenpolissen volgens het Schadegarant-model bestaan. Er werd al enige tijd overleg gevoerd over een Opel-merkenpolis tussen de Samenwerkende Aftersales Bedrijven (SAB), onderdeel van VODN, en Schadegarant. De introductie van de polis volgens het Schadegarant-model was in eerste instantie echter niet de wens van Opel Credit. De financieringsmaatschappij van het automerk was van mening dat distributie van een eventuele merkenpolis via de dealer moest plaatsvinden, zoals in andere landen.
Sinds begin dit jaar was al de Opel Ruiten Service beschikbaar, waarbij Opel-rijders bij ruitschade konden kiezen voor herstel door de eigen dealer. Dealers zijn hiervoor via een franchiseovereenkomst aangesloten bij SAB. De ruitenservice biedt onder meer 24-uursservice aan de klant en centrale facturering aan verzekeraars.
Exclusief
“De kracht van de merkenpolis van de Schadegarant-verzekeraars is dat de polis – op verwijzing van de dealer – exclusief door de tussenpersoon wordt verkocht”, zegt Schadegarant-secretaris Johan Schoonhoven:. Bij schade verwijst hij de klant naar de dealer, die het herstel verder regelt”.
In tegenstelling tot andere merkenpolissen wordt de tussenpersoon bij het sluiten van de polis niet gepasseerd. Daarnaast biedt de Schadegarant-formule voordelen voor de dealer, omdat deze bij andere sturingsmodellen in geval van schade vaak niet wordt ingeschakeld. Schoonhoven wil het belang daarvan benadrukken, omdat bij het intermediair nog steeds niet duidelijk is hoe de intermediairvriendelijke merkenpolis in elkaar zit. “Men trekt dan de vergelijking met de merkenpolis van bijvoorbeeld Ford. Maar die zit heel anders in elkaar. Bij het Schadegarant-model respecteren intermediair en dealer elkaars distributiekanalen.”
Merkgarantie
De verzekering is feitelijk een standaard WA/casco-polis met aanvullende voorwaarden die op een clausuleblad zijn vastgelegd. “Het gaat niet om een Schadegarant-polis, maar om een individuele maatschappijpolis met een merkenlabel”, zegt Schoonhoven.
Bij schadeherstel via de dealer krijgt de klant twee jaar merkgarantie. Verder kent de polis bij diefstal of totaalverlies in de eerste vijftien maanden uitkering van de nieuwwaarde, gratis vervangend vervoer gedurende de reparatie en verlaging van het eigen risico met maximaal e 150. Bij ruitreparatie via de dealer geldt geen eigen risico; bij vervanging van de ruit wordt het eigen risico met 50% verminderd (maximaal e 75).
De verzekering is, net als de polis voor Volkswagen en Toyota, niet alleen bedoeld voor kopers van een nieuwe Opel. Ook wanneer buiten de dealer om een gebruikte auto wordt gekocht, kan een Polis voor Opel-rijders worden gesloten. “De merkgebonden polis helpt de merkorganisatie op deze wijze greep te krijgen op een groter klantenpotentieel. De klant zal zich immers op voorspraak van de assurantieadviseur weer bij de dealer melden”, aldus Schoonhoven. Waarschijnlijk komen er dit jaar meer merkenpolissen bij. “We zijn nog doende met Renault en mogelijk, maar dat is erg prematuur, met drie andere merken.”
De Polis voor Opel-rijders is te sluiten bij elf van de zeventien Schadegarant-verzekeraars. “Binnen ASR is besloten dat merkpolissen onder Amev-label worden uitgebracht en NVG is inmiddels opgegaan in Axent/Aegon”, aldus Schoonhoven. Bij Schadegarant zijn naast zo’n tweeduizend dealerbedrijven nog ongeveer zevenhonderd schadeherstellers aangesloten. @PLI = Opel was vorig jaar voor de 34e keer op rij het meestverkochte automerk in ons land. Er verlieten 68.915 exemplaren de showroom. Volkswagen was tweede (57.919), Renault derde (49.777) en Toyota zesde (23.416).
Enkele ondertekenaars van de overeenkomst voor de nieuwe polis scharen zich rond een Opel Speedster (v.l.n.r.): Albert Bakker (Hooge Huys), Jan Jonker (Delta Lloyd), Jaap Timmer (SAB), Michiel de van der Schueren (Goudse), Freek Wansink (Nationale-Nederlanden), Martin Scholtens (Aegon).

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.