nieuws

Ook erkend hypotheekadviseurs slaan volgens Consumentenbond plank

Archief

soms mis

Het advies van hypotheekadviseurs over het oversluiten van een hypotheek is soms “schrikbarend slecht”, zo concludeert de Consumentenbond uit een praktijktest met drie proefpersonen. Ook erkende adviseurs en keurmerkkantoren zouden geregeld in de fout gaan.
De drie proefpersonen zijn in totaal bij elf adviseurs langsgegaan: drie van de Hypotheekshop, twee van Hypotheek Visie, twee van zelfstandige kantoren en van ABN Amro, FDC, Huis & Hypotheek en De Hypotheker elk één. De Consumentenbond vond zes van de elf adviezen “matig tot zeer slecht”. Bekeken werd steeds of de adviseurs redeneerden vanuit het belang van de klant. Daarnaast werd de kennis van de wet Hillen getoetst, waarbij het eigenwoningforfait afneemt naarmate de hypotheekschuld kleiner is.
Meest in het oog springend was de adviseur die het gesprek halverwege beëindigde en de offerte verscheurde, omdat hij “niets kon verdienen”. Een treffende uitspraak tekende de bond op bij een ander kantoor. Daar werd op de vraag of de provisie onderhandelbaar was, het volgende geantwoord: “Dan komt u aan mijn inkomen. Ik kom toch ook niet aan het uwe?”
Volgens de Consumentenbond is bij kantoren met het Keurmerk Hypotheekbemiddeling en adviseurs met SEH-erkenning niet per se vaker een goed advies te verkrijgen. Ook daar werd geregeld geadviseerd de hypotheek over te sluiten, terwijl dat in de besproken situatie niet de beste optie was. Daarnaast werd nauwelijks gevraagd naar vermogen en pensioen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.