nieuws

Ook de NVA ziet noodzaak in van verkoop via internet

Archief

NVA-leden kunnen per 1 mei via het extranet van hun brancheorganisatie premies vergelijken en polissen sluiten. Ook kunnen zij met korting webmodules van Voogd & Voogd Diensten plaatsen op hun eigen website. De NVA heeft hiervoor een contract gesloten met het bedrijf uit Middelharnis.

De samenwerking van de NVA met Voogd & Voogd Diensten is het antwoord op leegloop van de schadeportefeuille door internet en veranderend consumentengedrag. “Wij zien de erosie die optreedt in de schadeportefeuille van onze leden door de opkomst van internet”, zegt NVA-directeur Niels Mourits. “Ook het consumentengedrag wijzigt. Daarom willen wij onze leden ondersteunen bij het inzetten van internet als extra verkoopkanaal.”
Om dit te bewerkstelligen, heeft de brancheorganisatie een uitgebreid plan van aanpak ontwikkeld, dat bestaat uit vijf onderdelen. “Vorig jaar hadden wij al de plannen voor een nieuwe NVA-site op papier staan. Toen duidelijk werd dat de schadeportefeuille van de leden ernstig te lijden had onder internet, besloot de NVA een internetstrategie te ontwikkelen”, zegt NVA-projectleider Berrie van der Heide.
“Wellowel van Nationale-Nederlanden kwam te vroeg. Maar nu ziet iedereen met lede ogen de productie weglopen naar directwriters. Nu is de tijd rijp”, verklaart Mourits de internetplannen van de brancheorganisatie.
Als per 1 mei de nieuwe website van de NVA de lucht in gaat, start tegelijkertijd een reclamecampagne. “De campagne wordt nu ontwikkeld”, zegt Mourits, die er nog niet veel over kwijt wil. “Het uiterlijk van de website zal overeenstemmen met dat van de reclamecampagne.”
Volgens de NVA-directeur is het internetplan “één van de zwaarste projecten op het gebied van ledenondersteuning in de geschiedenis van de NVA”.
Klik & Sluit
Een van de belangrijkste onderdelen van het internetplan betreft het extranet. De ambitie is groot. “We gaan de leden niet alleen bedienen op verzekeringsterreinen, maar ook nadrukkelijk ondersteunen in hun rol als ondernemer. Het extranet moet een kenniscentrum worden dat de tussenpersoon de hele dag open heeft staan”, aldus Mourits. De toegang tot het extranet wordt mogelijk via een inlogcode met wachtwoord of met een digitaal paspoort. “Daarmee is het ook voor de medewerkers van NVA-kantoren goed toegankelijk”, aldus Van der Heide.
De NVA gaat de inhoud van het kenniscentrum niet zelf verzorgen. “Wat mogelijk is, halen we uit de markt. De leden kunnen op het extranet ook gericht zoeken. Ze hoeven geen riedel met leveninformatie door te werken, terwijl ze alleen maar in schade doen.”
Als klap op de vuurpijl kunnen de leden via het extranet gebruik maken van de webapplicatie Klik & Sluit van Voogd & Voogd Diensten. De NVA volgt daarmee organisaties als DAK, DIN en verzekeraar Reaal.
“Door deze vergelijkingsmogelijkheden zouden de leden wellicht in aanmerking kunnen komen voor het WFD-predikaat van objectieve bemiddelaars”, zegt Mourits.
Daarnaast kunnen de leden met “substantiële korting” webmodules plaatsen op hun eigen website. “Als de tussenpersoon het wil, kan hij zijn bezoekers rechtstreeks op zijn eigen website een verzekering laten sluiten.”
“Voogd & Voogd Diensten heeft na een aanbestedingsprocedure de opdracht gekregen. Voorwaarde die wij gesteld hebben, is dat Voogd & Voogd, anders dan nu, een GIM-koppeling realiseert met verzekeraars zodra die daartoe in staat zijn. “Als trekker van Sivi-projecten, waar standaardisatie voorop staat, kan de NVA nu natuurlijk niet de GIM terzijde schuiven”, zegt Van der Heide.
Klantgegevens
Een ander onderdeel van het plan van aanpak gaat over het ontsluiten van klantgegevens via internet. “We hebben aan de drie grote systeemhuizen (Amedia, Anva en CCS) uitgebreide vragenlijsten voorgelegd. Hieruit wordt duidelijk wat de systeemhuizen op dit gebied al te bieden hebben aan hun klanten”, zegt Van der Heide. “Wij gaan onze leden wijzen op deze mogelijkheden, maar ze moeten het zelf oppakken. Wij merken dat hier geen prioriteit aan wordt gegeven, terwijl het toch niet zo moeilijk is.”
“Er zijn in onze bedrijfstak steeds meer klantvriendelijke websites. Denk bijvoorbeeld aan die van de Postbank. NVA-leden moeten hun klanten vergelijkbare functionaliteit bieden”, aldus Mourits.
Het laatste onderdeel van het internetplan betreft de websites van de eigen leden. “Het is bekend dat veel van onze leden een gedateerde website hebben”, zegt Van der Heide. “De leden kunnen straks een modulair opgebouwde website afnemen. Wie dit gaat verzorgen, is nog niet bekend. De aanbestedingsprocedure daarvoor loopt nog.”
Op deze websites zal in ieder geval een aantal hulpmiddelen geplaatst kunnen worden. “Speeltjes, zoals een herbouwwaardemeter, berekenen van pensioengat en dergelijke”, aldus Van der Heide.
Verzekeringsportaal
Basis van het internetplan is de nieuwbouw van de NVA-site. Hier worden alle andere onderdelen van het plan aan opgehangen.
“Het is geen verbouw, maar nieuwbouw”, zegt Mourits, die zijn ambities niet onder stoelen of banken steekt. “De NVA-site moet een verzekeringsportaal worden. Als de consument op verzekeringsgebied iets zoekt, moet hij bij ons terechtkomen.”
De nieuwe site bevat alle mogelijkheden van de oude website en wordt daarnaast uitgebreid met onder meer een financieel woordenboek. Ook kunnen bezoekers nog altijd aangeven of ze al zakendoen met een NVA-tussenpersoon. Zo niet, dan is het intikken van de postcode genoeg om er een in de buurt te vinden. Daarnaast zal van alle NVA-leden aangegeven worden in welke WFD-branches ze actief zijn. “Een bezoeker kan dus precies zien of de door hem uitgekozen tussenpersoon alleen schade doet, of ook leven en hypotheken”, aldus Van der Heide. “Er komt ook veel meer informatie op de website te staan, waardoor bezoekers naar de sites van leden worden gestuurd.”
De NVA zal op de eigen website ook informatie van andere partijen aanbieden, zoals de overheid. “Het wordt mogelijk deze informatie te downloaden en weer te geven in de eigen look & feel van de website van de tussenpersoon.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.