nieuws

Ook Consoft biedt alternatief aan voor systeemhuispakket

Archief

In navolging van onder meer Finture en Meetingpoint biedt ook het automatiseringsbedrijf Consoft een alternatief voor de bestaande systeemhuispakketten. Opvallend verschil is dat het pakket Invice niet via internet werkt.

“Ik ben een voorstander van baas in eigen buik”, zegt bedenker en oprichter Bert Holtes over de keus om niet via internet te werken. “We maken overigens wel gebruik van internettechnieken. Er kan altijd van buitenaf ingelogd worden op de server waar het pakket op draait.”
Een ander opvallend verschil met bestaande initiatieven en systeemhuispakketten is dat Invice is gebouwd op het ICT-platform Filemaker, een dochter van het Apple-concern. “Voordeel is dat wij het niet hoeven te onderhouden. Dat gebeurt in Amerika. Van Apple-software is bekend dat het zeer stabiel is. Invice werkt zowel op een Apple als op een Windows-pc.”
Niet nieuw
Invice is overigens geen gloednieuw pakket: al in 2002 kwam het op de markt. “Toen was het vooral in het licht van de Wet Financiële Dienstverlening (WFD), nu WFT, een goed alternatief omdat wij het vastleggen van het adviestraject volledig geïntegreerd hadden met vaste vragen die gesteld moesten worden aan de klant. Nu zijn we een fors aantal stappen verder”, aldus Holtes.
Aanleiding voor de ontwikkeling van Inivice was dat Holtes en zijn compagnon Edwin Roelofs genoeg hadden van aan elkaar gebreide modules die het systeem log maken. “Wij wilden één geïntegreerd pakket en dat is gelukt.” Uitgangspunt daarbij is het werkproces op een kantoor. “Dat begint meestal met een afspraak met de klant. Die komt met een vraag binnen. De tussenpersoon inventariseert wat de klant aan producten heeft, wat de waarde daarvan is, de vaste lasten, de gaten in zijn sociale voorzieningen et cetera. Dan wordt het advies gestart. Tegelijkertijd wordt een profiel van de klant gemaakt. Daar zijn vijf profielen voor ontwikkeld, waarbij de vragen zelf ingevoerd kunnen worden door het kantoor. Dat levert een aantal punten op dat past bij een bepaald risicoprofiel. Uiteindelijk kan het advies ook nog gemotiveerd worden. En het aantal uren werk besteed aan een klant wordt eveneens geregistreerd, zodat er uiteindelijk ook nog een factuur uitrolt.”
Alleen administratie
Holtes benadrukt dat Invice een puur administratief systeem is. “Uiteraard zijn er koppelingen met het Nationaal Woonpakket en is Hypobox en Afinhyp een optie. Invice is aangepast aan de GIM (Generieke Interface Manager), waardoor het kantoor gebruik kan maken van onder meer Meetingpoint en de extranetten van de verzekeraars. Daarvoor onderzoeken wij momenteel de koppeling met TimbrasNet van Timbras. Daardoor wordt voor het berichtenverkeer nog maar van één postbus gebruik gemaakt in plaats van allemaal verschillende.”
Digitaal
Kantoren die met Invice aan de slag willen, moeten volledig digitaal werken. “Dat wat er nog aan papier is, moet gescand worden. Daar valt of staat het mee.” Inmiddels werken 35 kantoren met het pakket en die zijn samen goed voor 150 gebruikers.
Het pakket is voorzien van een managementinformatiesysteem. legt Holtes uit. “Daarmee is het ook makkelijk om aan relatiebeheer te doen. Toch iets waar de branche de mond van vol heeft. Er zijn makkelijk selecties te maken van klanten, die vervolgens persoonlijk benaderd kunnen worden.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.