nieuws

Onrust in Amersfoort

Archief

Onrust in Amersfoort

Het lek in een tankwagen met acrylnitril heeft voor een onrustig dagje gezorgd bij De Amersfoortse, Anova (Agis) en andere kantoren die in een straal van vijfhonderd meter van het station liggen. Echt geweldig zijn de ontruimingen onder de regie van de politie niet verlopen. Frans Roemen, directievoorzitter van De Amersfoortse, schetst het beeld van ‘erin, eruit, erin, eruit, sein veilig en tien minuten later weer sein onveilig’. Rond vijf uur was er opeens sprake van explosiegevaar. “Die boodschap werd fysiek door een politieman gebracht”, zegt Roemen. “Als er werkelijk iets ergs aan de hand zou zijn geweest, was dat een rare manier van communiceren geweest.”
Agis-woordvoerster Annemieke Weisscher typeert het politie-optreden als “inconsequent”. Roemen heeft de burgemeester een brief geschreven om nadere uitleg over het calamiteitenplan van de gemeente en ook Agis wil er op dit punt haring of kuit van hebben.
Het Amersfoortse kantoor van Meeùs dat bovenop het station zit, lag net op de rand van de 500-meterzone. “Daarom werden wij pas rond vier uur geëvacueerd”, zegt directeur Gerard Groot. Samen met huurder Spaaradvies ging het om vierhonderd mensen. Groot vond het een “unheimische situatie”. Vooral omdat duidelijk was dat de communicatie verre van optimaal was. “We luisterden in de hal naar de calamiteitenzender. Daar gaf de burgmeester het sein ‘veilig’, maar van de politie mocht niemand het gebouw uit.”
Directeur Niels Mourits klaagt vooral over de kantoortemperatuur op die dag. “Er kwam een geluidswagen voorbij die omriep dat de ramen en deuren dicht moesten en dat de airconditioning uit moest. Dat was afzien, want het was een warme dag. We hebben overigens wel gewoon doorgewerkt.” Ook bij systeemhuis Anva ging de airconditioning uit. “Giftige stof kan zich via de airco in een gebouw verspreiden”, zegt directeur Stoffel van Almkerk. “We hebben dus braaf gedaan wat ons is gezegd.”
Lichamelijke aandoeningen, zoals geïrriteerde ogen of problemen met de ademhaling, hebben zich bij genoemde bedrijven niet geopenbaard. “Het is waarschijnlijk een zeer klein lokaal gifwolkje geweest”, zegt Roemen. Een aansprakelijkheidsclaim komt er vrijwel zeker niet. Roemen: “Daarvoor zouden we overigens bij de eigenaar van het gas en van de tank moeten zijn. We hebben geen materiële schade. Ja, we hebben werkuren verloren, maar ga dat maar eens bewijzen. De tegenpartij zal aanvoeren dat de ontruiming vooral de lunchtijd in beslag nam.” Agis zegt een claim te overwegen en nog te onderzoeken wat de mogelijkheden zijn en wie de aansprakelijke partijen zijn.
Ontruiming bij De Amersfoortse. Edi van Empelen van de Bedrijfshulpverleningsdienst (BHV) roept iets om. Directievoorzitter Frans Roemen (in kostuum) en commercieel directeur René Otten (op de foto rechts van hem) kijken toe. De tweede BHV’er is Eugène Baars.
Witte Veder en Zilveren Kruis
Wie in Latijns Amerika een kaartje koopt voor een wat langere busreis, moet zijn naam opgeven. Ward Ferdinandusse, die in dat werelddeel reist, schreef onlangs in het NRC dat hij gecompliceerde spellingssessies voorkomt door zijn verzekeringspasje te laten zien. De beambte schrijft dan de meest in het oog springende naam op. “Ik reis nu alleen nog maar onder mijn indianennaam Zilveren Kruis”, schrijft Ferdinandusse, die daardoor het reizen nog spannender vindt.
Meneer Zilveren Kruis is kennelijk al heel lang onder weg. De familienaam Achmea staat immers nog niet op zijn verzekeringsbewijs.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.