nieuws

Online sluiten verzekeringen niet in trek bij Belgen

Archief

Slechts 4% van de Belgische bevolking overweegt via internet verzekeringen te sluiten. Het medium wordt door hen vooral als informatiebron gebruikt, waarbij men voornamelijk op zoek is naar vergelijkingsmogelijkheden. Dit zijn conclusies uit een online onderzoek, uitgevoerd in opdracht van de verzekeringssite Assurweb.

Volgens de onderzoekers is de lage penetratiegraad van internet onder de Belgische bevolking de reden dat distributie van verzekeringsproducten via internet nog niet tot een revolutie heeft geleid. Een andere oorzaak is het beperkte aanbod op internet.
De onderzoekers vinden dat de afwezigen op internet ongelijk hebben. “Internet is immers nu reeds een populair zoekinstrument voor verzekeringen. Bijna de helft van de ruim drieduizend ondervraagden maakte reeds gebruik van internet om informatie te verzamelen. Nog eens 35% verklaarde zich bereid dat in de toekomst te doen.”
Als men al zoekt op internet, dan zoekt de Belg vooral naar transparantie en vergelijkingsmogelijkheden. In de praktijk onderzoekt 89% van die internetgebruikers minstens drie offertes alvorens een verzekeringscontract te ondertekenen.
Opvallend is volgens de onderzoekers dat internet enkel dient als ondersteuning. “Zelfs voor de ‘internauten’ blijven het persoonlijk contact en de dienst van doorslaggevend belang. Slechts weinig klanten zijn bereid zich tevreden te stellen met een mindere service, zelfs als ze daartegenover een betere prijs krijgen aangeboden”, aldus de onderzoekers. De conclusie is dat verzekeraars internet niet links mogen laten liggen, maar moeten gebruiken als ondersteuning in een ‘multidistributie aanpak’.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.