nieuws

O, die auto’s van de zaak!

Archief

O, die auto’s van de zaak!

Het blijft door de decennia heen voor velen een buitengewoon emotioneel object: de auto, ons rijdend status-symbool. In twee recente publikaties kwam de ‘koets van de zaak’ nadrukkelijk om de hoek kijken. Topman Hans Eric Jansen van Delta Lloyd verklaarde in reclamevakblad Adformatie: “Het corporate-image dat Delta Lloyd voor mijzelf aanvankelijk had, werd vooral bepaald door zes witte Mercedes-directiediesels. Als je zo’n auto zag staan, dan wist je: het hoogste gezag is weer opvallend aanwezig! Dat had in mij ogen iets patserigs en oubolligs. dus die auto’s gingen er als eerste uit.” In weekblad Vrij Nederland stond een verhaal over arbodienst De Twaalf Provinciën. Met Ed Nijpels als het nieuwe boegbeeld, gaat de directie van deze commerciële arbodienst de komende maanden op bezoek bij de honderd grootste ondernemingen van Nederland; om klanten te winnen. De non-profitconcurrenten ergeren zich daaraan. Ze ergeren zich ook aan de Audi 100’s waarin de directeuren van De Twaalf Provinciën rijden, aldus Vrij Nederland.
Zelf geen auto
Over auto’s gesproken. Erik Kottier (35) werkt bij verzekeraar UBO (Aegon) op de auto-afdeling. Nou moet u niet denken, dat hij dan wel veel affiniteit met de wereld der vierwielers zal hebben. In het personeelsblad van Aegon komt de vraag aan de orde of hij uit principe geen auto heeft. Kottier: “Ja, ik probeer zoveel mogelijk gebruik te maken van het openbaar vervoer en de fiets. Een enkele keer leen ik een auto. Ik vind namelijk dat er al genoeg auto’s op de weg zijn”. Gevraagd naar een leuk voorval, zegt hij: “Tijdens een telefoongesprek met een relatie vroeg ik hem naar de royementsverklaring. Toen zei hij, dat hij wel een papier in zijn handen had, maar dat was niet rood!”
Foute mailings
Een goede mailing maakt iets los bij de ontvanger. Soms wordt er bewust een fout(je) gemaakt, om de aandacht te trekken en de tongen los te maken. Dat moet natuurlijk niet te ver gaan, want dan kan de reactie zijn: “Kijk ‘ns, wat een domme fout! Nou, dan zal de rest ook wel niet veel soeps zijn”. Er zijn evenwel ook ontvangers die zich heel slim vinden dat ze een fout ontdekt hebben en vervolgens in de euforie hun kritische opstelling kwijt raken (“Ja, wel een stom foutje hoor, maar los daarvan ziet het er heel aantrekkelijk uit”). Dergelijke gevoelens kwamen bij ons op na de ontvangst van een mailing van Mr Bolle Assuradeuren. De eerste zin luidde als volgt: “De fiscale datum 31 juni nadert met rasse schreden.” Tja, je ziet het niet of je ziet het wel. Dat laatste gold ook voor actuaris K.H. Spiering, directeur van Sterpolis. “Het is mij bekend dat juni dertig dagen heeft. Ik wist niet dat de fiscus daar nog een dag aan had toegevoegd. Er is dus blijkbaar verschil in fiscale- en kalenderdata”, schreef hij ons in gespeelde verbazing. Wat is er na de verzending van de mailing bij Bolle gebeurd? Heeft daar iemand ongelooflijk op zijn ….. gehad, of heeft het bedrijf wellicht een bejubelde record-respons gescoord?
Don’t know-how
Enkele Utrechtse rayon-inspecteurs van Amev stuurden in verband met de nieuwe regio-indeling begin deze maand een afscheidsbrief naar hun relaties onder het intermediair. Ter afronding werd verwezen naar het beroemde succesliedje van de Britse zangeres Vera Lynn: We’ll meet again. Een scherpzinnig medewerkster van Assurantiekantoor S.J. Klarenbeek had het meteen door. Maar omdat collega’s er overheen keken, gaf ze ons op een begeleidend briefje de volgende hint: Bij de Amev WETEN ze het niet meer. Hieronder bij wijze van vakantie-quizvraag het bewuste schrijven. Wat is er mis mee? (Een steekproef bij ons op kantoor leverde vooral veel stilzwijgen op. Hoe konden we er overheen kijken!? Komt u er evenmin uit, en kunt u dat niet verkroppen?, bel dan op werkdagen tussen 9.00 en 12.30 uur onze helpdesk: 01720 – 666.16).
‘Ik neem de gevel wel’
Bij de Europeesche is het bedrijf Fitform actief met de verzorging van fitness- en aerobic-trainingen voor personeelsleden van de reisverzekeraar. In het kader van het 75-jarig bestaan van de maatschappij bood Fitform een sportief cadeau aan. Personeelsleden met meer dan enig lef, konden voor één keer het bedrijf op een aparte manier verlaten, en wel abseilend vanaf de negende verdieping.
Hobby: ambulance
Ook al komt ie uit een echt ‘assurantienest’, toch is het bepaald niet vanzelfsprekend dat Rob van Heugten (Van Heugten & Partners in Oss) in verzekeringen is beland, zo lezen wij in De Stem, maandblad van de NBvA. “Van jongs af ging mijn belangstelling een andere kant op. Ik heb medicijnen gestudeerd en heb jarenlang als hobby als ambulance-chauffeur dienst gedaan. Dat doe ik nog steeds”. Toch is hij in uiteindelijk in verzekeringen terecht gekomen, aanvankelijk als groepshoofd arbeidsongeschiktheid bij De Amersfoortse en later als inspecteur bij NN. “Op een gegeven moment werd mij bij de GGD in Oss een fulltime baan aangeboden als ambulance-chauffeur. Die heb ik geaccepteerd onder de voorwaarde dat ik daarnaast een eigen bedrijf mocht beginnen. Dat mocht. En toen ben ik een assurantiekantoor gestart.” Van Heugten kwam onlangs in de publiciteit, toen zijn bedrijf als eerste assurantiekantoor het (kwaliteits)certificaat ISO-9001 in ontvangst mocht nemen.
Slagzinnen
Bij het Benelux Merkenbureau zijn onlangs de volgende slagzinnen geregistreerd: * ‘Zekerheid voor Morgen’ (Nederlandse Verzekerings Groep); * ‘De GlasGarage, een ster in autoruiten’ (De GlasGarage); * ‘Niets is zeker, behalve Levob’ (Levob); * ‘Delta Lloyd, zekerheid, altijd’ (Delta Lloyd); * ‘Groeten uit Apeldoorn’ (Centraal Beheer);

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.