nieuws

NVF stelt advertentiebeleid consumptief krediet ter discussie

Archief

De organisatie van financieringsadviseurs NVF houdt begin volgende maand een ledenvergadering over onder meer het adverteren met consumptief krediet waarbij maandtermijnen van minder dan 2% of rentekredieten worden vermeld.

De discussie over adverteren met consumptief krediet-produkten is al enige tijd gaande binnen de NVF en is aangezwengeld door het besluit van de gezamenlijke financieringsmaatschappijen, verenigd in de VFN, om geen kredietprodukten meer aan te bieden met te lage maandtermijnen (minimaal 2%) of zonder aflossing per maand (rentekrediet). Consumenten zouden daardoor worden opgezadeld met te lange looptijden, met alle risico’s vandien.
Frisia Groep
De Frisia Groep die met tien regiokantoren een vrij dominante positie heeft in de markt voor bemiddeling in consumptief krediet en tot voor kort VFN-lid was via haar DSB Voorschotbank, is tot op de dag van vandaag blijven adverteren met produkten die een maandtermijn van minder dan 2% kennen.
In een brief aan het NVF-bestuur heeft de directie haar beleid verdedigd door te verwijzen naar de ABN Amro en dochterbedrijven die variabele kredieten aanbieden waarbij looptijden zouden voorkomen van 147 en 205 maanden.
Dwingende afspraken
Eveneens bevreemt het de Frisia Groep, dat de NVF verder wil gaan door ook dwingende afspraken te willen maken over advertenties van persoonlijke leningen boven de WCK-grens: kredieten van meer dan f 50.001.
Uit oogpunt van rendement lijkt dat gewenst, maar de cliënt is er niet mee gediend, vindt Frisia. Te meer, omdat deze anders wordt verleid alsnog te kiezen voor een doorlopend krediet met een lagere maandtermijn.
NVF-voorzitter P.J. Reniers verwacht niet dat het beleid van de vereniging zal worden gewijzigd als gevolg van de discussie in de ledenvergadering. “Dit bestuur wil en kan principieel geen ander beleid verdedigen”, zegt Reniers een schot voor de boeg gevend.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.