nieuws

NVA wil negatief imago van ‘grootverdieners’ wegnemen

Archief

De NVA wil zo snel mogelijk af van de negatieve beeldvorming dat tussenpersonen ‘veelverdieners’ zijn. Volgens voorzitter Bob Veldhuis is dit waanbeeld de reden voor het aanhoudend negatieve imago van het intermediair. “Het enige wat ik wil, is de gotspe wegnemen dat wij grootverdieners zijn”, aldus Veldhuis.

De NVA-praeses uitte zijn kritiek op het 28e congres van zijn brancheorganisatie, ditmaal met als thema ‘Klanten winnen, klanten binden. Relatietherapie voor financiële dienstverleners’. Ten overstaan van zeshonderd leden en vertegenwoordigers van verzekeraars probeerde Veldhuis in Nieuwegein onder meer de recente uitlatingen van minister Zalm (Financiën) over de ‘perverse prikkels’ van het provisiesysteem te nuanceren. “Als een VVD-minister de omzet van een MKB-bedrijf zodanig omschrijft, dan moet er wel héél wat mis zijn met ons. Maar is er veel zo veel mis met het intermediair?”
Snelle jongens
Veldhuis bracht in herinnering “de producten van toen, de snelle jongens van toen en de verzekeraars van toen”. “Die producten worden niet meer verkocht, die ‘adviseurs’ zijn de afgelopen jaren stuk voor stuk kapot gegaan en de verzekeraars, ach ja die verzekeraars, die doen ook echt allemaal hun best.”
Hij wees vervolgens op de grotere consumentenbescherming nu alle NVA-kantoren zich coöperatief onder toezicht van de AFM hebben laten stellen. “We hebben ons als branche ingespannen om een wet te krijgen, die consumenten beter beschermt feitelijk tegen diezelfde branche. Dat zou dan toch tot een wat beter imago moeten leiden. Helaas staat dat nog steeds stevig onder druk. Veel consumenten en dus de pers en dus de overheid denken, dat wij ons collectief laten leiden door de euro en maar één doel nastreven: méér euro’s.”
Beeldvorming
De beeldvorming dat tussenpersonen ‘veelverdieners’ zijn, is vreemd, zo zei Veldhuis. “We verdienen evenveel aan een hypotheek als een autodealer aan een nieuwe middenklasser, terwijl die dealer in de daaropvolgende jaren nota’s verstuurt voor onderhoud, reparatie, APK-keuringen, nieuwe banden, et cetera. Niks mis mee. In ons perverse provisiesysteem factureren wij niets als een klant bij ons komt voor renteadviezen, hypotheekverhogingen, een verhuizing, ontslag, arbeidsongeschiktheid, overlijden of talloze wetswijzigingen”.
De NVA-voorzitter benadrukte aansluitend fijntjes dat banken en verzekeraars meer aan de consument verdienen dan de gemiddelde tussenpersoon. “Een bank verdient op een hypotheek ongeveer de factor tien van wat wij er aan verdienen. En verzekeraars scoren per medewerker vijf tot tien keer meer nettowinst dan wij doen”, aldus Veldhuis.
Provisietransparantie
Hij toonde zich daarom niet ongelukkig met de per 1 oktober 2009 nakende provisietransparantie. “We hoeven ons namelijk niet te schamen voor onze inkomsten, die kunnen we uitleggen en relativeren.” Wel waarschuwde hij de verzekeraars en banken voor die datum. “Als onze billen bloot gaan, dan gaan die van jullie natuurlijk ook bloot.”
Veldhuis riep banken en verzekeraars op daarom nu al meer transparantie te laten zien: “Vertel als bank wat je marge op een hypotheek is, waarom een spaarhypotheek voor de bank een beter product is dan een lineaire hypotheek. Geef als verzekeraar een fatsoenlijke toelichting over de kosten in een beleggingsverzekering.”
Hij legde grote nadruk op een coöperatieve opstelling hierin. “Ik verzeker u, geachte verzekeraar en grootbank, dat u dit onzekere, wellicht angstige pad tot 1 oktober 2009 beter uit vrije wil kunt bewandelen, dan onder aanhoudende publieke druk, of omdat internet – in mijn ogen synoniem voor transparantie – uw billen bloot legt en transparantie bij u afdwingt.”
Rijen sluiten
De NVA-voorzitter riep de branche verder op om de rijen te sluiten, teneinde toezichthouder AFM ervan te overtuigen dat de voorgestelde ‘maatman-financiële bijsluiter’ nooit het levenslicht mag aanschouwen. “Dit is een stap vér terug in de tijd. Als er zo nodig een financiële bijsluiter moet zijn, laat dat ding dan specifieke individuele informatie geven en niet in nutteloze algemeenheden verzanden”, aldus Veldhuis.
ongeveer de factor tien van wat wij er aan verdienen. En verzekeraars scoren per medewerker vijf tot tien keer meer nettowinst dan wij doen.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.