nieuws

NVA wil alle kosten opengooien

Archief

“Laten we alles vertellen over onze beloning en over de kosten van het product.” Die oproep deed NVA-voorzitter Bob Veldhuis vorige week wederom op het congres van zijn organisatie in Nieuwegein. Hij deed de oproep niet alleen aan de eigen leden, maar ook aan verzekeraars en banken.

Zijn oproep blijft nadrukkelijk wel beperkt tot alle vermogen opbouwende producten. Veldhuis wil de transparantie “in alle gevallen, dus niet alleen gevraagd, niet in maatmens maar concreet én in harde euro’s, dus niet in verhullende percentages en promillages.”
Volgens de NVA-voorman interesseert het de meeste klanten niet en vragen die er niet naar “maar transparantie is anno 2008 een fact of life.” En hij ziet in de openheid een enorme kans. “We moeten gaan uitleggen wat we allemaal voor de klant doen en dat is ontzettend veel.”
Imago
Volgens Veldhuis gaat het al de goede kant op met het imago van de assurantietussenpersoon. “Uit eigen consumentenonderzoek blijkt ons imago sterk verbeterd. We hebben de weg naar boven ingeslagen. We investeren samen enorm in kwaliteit en dat wordt opgemerkt.”
Hans Hoogervorst, voorzitter van gedragstoezichthouder AFM viel hem even later bij. Volgens consumentenonderzoek van de Autoriteit Financiële Markten noemt één op de drie consumenten zijn financieel adviseur betrouwbaar. “Nog relatief weinig, maar er zit duidelijk een opgaande lijn in”, stelde Hoogervorst, verwijzend naar de score op het punt van betrouwbaarheid in 2006. Die was toen slechts 18%.
adviseur betrouwbaar.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.