nieuws

NVA scoort spontane naamsbekendheid van 8%

Archief

De NVA heeft bij de consument een spontane naamsbekendheid van 8% en een geholpen naamsbekendheid van 29%, zo blijkt uit een Nipo-onderzoek.

Het onderzoek in opdracht van de NVA vond plaats onder ruim 550 respondenten, die tot de doelgroep van de NVA-reclamecampagne behoren: 20-49 jaar, gehuwd of samenwonend en een minimum huishoudinkomen van e 34.000. De NVA is tevreden met het bereik van de campagne: 71% heeft één of meer uitingen gezien of gehoord. In de campagne, die halverwege 2001 van start ging, wordt de consument via radio en tv aangeraden zich ‘te verzekeren van een adviseur die lid is van de NVA’. Inmiddels heeft de campagne twee uitzendperiodes van twee weken achter de rug.
Behalve vragen over de naamsbekendheid legde het Nipo de consument vragen voor over het belang van een brancheorganisatie. De conclusie is volgens de NVA dat assurantiekantoren die zijn aangesloten bij een brancheorganisatie als “betrouwbaarder, kwaliteitsvoller, professioneler en deskundiger” gezien worden dan andere kantoren.
Ruim 70% van de respondenten die hun verzekeringen regelen via het intermediair, vindt het belangrijk tot zeer belangrijk dat zijn assurantiekantoor is aangesloten bij een brancheorganisatie. Een sterker gevoel van zekerheid en betrouwbaarheid zijn daarvoor de voornaamste redenen, net als het feit dat men in geval van problemen met een assurantiekantoor terug kan vallen op de overkoepelende organisatie. Een assurantiekantoor dat is aangesloten bij een branchevereniging, is volgens de consument niet meer of minder transparant of vrij in advies dan een niet-georganiseerde tussenpersoon.
NVA-voorzitter Dick de Bruin zegt met name verguld te zijn met de uitkomsten van het onderzoek over de waardering van het georganiseerde assurantie-intermediair. “De kwaliteit en betrouwbaarheid die de consument als belangrijke factoren naar voren brengt, zijn juist de zaken waar wij voor staan.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.