nieuws

NVA-leden krijgen surfles op het droge

Archief

“Hoe kunnen klanten ons straks ooit vinden in deze chaos”, verzucht een deelnemer aan de Internetcursus terwijl hij vanachter de pc zijn stem uitbrengt op de plaat One of us, van Joan Osborne in de interactieve top-50. Op de computer ernaast doet een cursist een poging om in Amerika een Chevrolet te bestellen op kosten van Anva. Het wil hem niet lukken.

Er heerst een lacherige sfeer tijdens de introductiecursus Internet van NVA en Anva. Onwennig zijn de assurantie-adviseurs aan het speuren op het wereldwijde computernetwerk, op zoek naar…, ja wat eigenlijk?
Sommigen willen allereerst zien wat de ‘eigen’ maatschappijen aanbieden op het net. Zo is er sprake van enige teleurstelling als men bijvoorbeeld bij Nuts in een zeer lange beschrijving van polisvoorwaarden terechtkomt; “Wie gaat dit nou lezen?”
Daarnaast gaan de cursisten op zoek naar collega-bedrijven die al vertegenwoordigd zouden zijn op Internet. Slechts een enkeling vindt wat hij zoekt. Ook hebben de cursisten de primeur voor wat het Verzekerings Atrium van ADN betreft: zij kunnen er als eersten via Internet een kijkje nemen. Niet dat er al veel te zien valt; alleen de NVA en ADN zelf verstrekken er informatie. Volgens ADN komen er echter binnen enkele maanden vele informatieverstrekkers bij.
Met 334 aanmeldingen en nog een aantal op de reservelijst, hebben de NVA en het daaraan gelieerde systeemhuis Anva over belangstelling voor de introductiecursus geen klagen. Voor f 185 (volgens een enkeling ‘te duur’) krijgen de deelnemers een ochtend lang informatie over het ontstaan van het computernetwerk, een aantal praktijkvoorbeelden van het opvragen van informatie en tot slot een toelichting op de plannen van ADN en NVA op Internet. Bovendien kan er in de pauzes naar hartelust individueel ‘gesurfd’ worden op het world wide web.
Papierberg
De meeste cursisten nemen een afwachtende houding aan als we hen naar het praktisch nut van Internet vragen. Naarmate de ochtend verstrijkt, wordt men evenwel enthousiaster. Mevrouw M.T.M. Hufen, van het gelijknamige assurantiekantoor in Zeist (een van de weinige vrouwelijke deelnemers), hoopt en verwacht met name dat het gebruik van Internet de huidige ‘papierberg’ op kantoor kan wegnemen.
“Als je ziet wat we allemaal hebben staan aan dikke tarievenboeken en voorwaarden, dan zie ik daar goede gebruiksmogelijkheden. Zodra we dergelijke informatie van maatschappijen vanuit de pc kunnen opvragen, dan zijn we altijd up to date en behoort die papierberg tot het verleden”.
Voor een eigen site op Internet vindt Hufen het nog te vroeg. “Onze klantenkring bestaat voornamelijk uit apothekers. Ik verwacht dat het nog wel even zal duren voordat zij een Internet-aansluiting hebben”.
Het besluit van J. van Otterloo van De Kruijf Assurantiën te Woerden staat eigenlijk al vast: “Ik denk over het opzetten van een eigen site, aangezien ik het gevoel heb dat je er, net als met nieuwsbrieven, toch produktie mee in huis haalt. Onze kinderen worden hiermee grootgebracht. Het is dus zaak dat we er op tijd bij zijn.”
L. Kuipers en A. van Eijk van het kantoor Adriaan Wulfse zijn het hier mee eens. “Als die Nintendo-kids bezig zijn op Internet, moeten ze niet alleen maar direct-writers tegenkomen”, aldus Kuipers.
Een besluit over een eigen site is bij Adriaan Wulfse nog niet genomen. Wel zal er binnenkort een pc met Internet-aansluiting op kantoor komen te staan om ervaring op te doen. Een andere cursist wijst op het risico van dergelijke aansluitingen. “Straks gaan al onze medewerkers gezellig zitten surfen, en werken ho maar”.
De cursisten tijdens de presentatie van het NVA Assurantie-Adviseurs Plaza.
NVA-Plaza opent in mei
Naast haar aanwezigheid op het besloten Verzekerings Atrium van ADN, bedoeld voor branchegenoten, zal de NVA in de loop van mei ‘in de lucht’ zijn met het NVA Assurantie-Adviseurs Plaza op het wereldwijde netwerk. Dit virtuele plein is in tegenstelling tot het Atrium bedoeld voor consumenten die in contact willen komen met een NVA-lid.
Op het plein kan de klant per regio op zoek naar een assurantie-adviseur. NVA-leden wordt bovendien de mogelijkheid geboden om een eigen site onder de paraplu van het Plaza te hangen (kosten: vanaf f 1.000 eenmalig en jaarlijks f 650 voor een basis-uitvoering tot f 3.000 eenmalig en jaarlijks f 1.000 met responspakket. Inrichting en onderhoud: Synergetics)
Om te zorgen dat consumenten het NVA-Plaza kunnen vinden en bezoeken, zal de NVA t.z.t. een reclamecampagne starten. Ook zal het Plaza worden aangemeld in de diverse zoekprogramma’s en overzichtspagina’s op het Internet.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.