nieuws

NVA en VVHN: ‘Geldgevers niet duidelijk over verlengingstarief’

Archief

De NVA en de VVHN willen met het ministerie van Financiën gaan praten over meer helderheid op het gebied van instap- en verlengingstarieven bij hypotheken. Die is er nu onvoldoende, vinden beide verenigingen.

“Wij constateren op het gebied van hypothecaire kredietverlening, zowel bij de consument als bij het hypotheekintermediair, een sterke behoefte aan eenduidigheid ten aanzien van instap- en prolongatietarieven die door geldverstrekkers worden gehanteerd”, zo motiveren NVA en VVHN hun verzoek in een brief.
Daarbij wordt het veelbesproken Ecorys-rapport over marktwerking in hypotheken uit 2004 aangehaald. Volgens dat onderzoek lijken veel verschillen tussen instaptarieven (voor nieuwe klanten) en prolongatietarieven (voor bestaande klanten) niet ingegeven door commerciële motieven. “Er lijkt gebruik gemaakt te worden van het bestaan van overstapkosten”, aldus het rapport destijds. Dat hoeft volgens Ecorys geen probleem te zijn, mits de consument van het verschil op de hoogte is. Er werd daarom aanbevolen om voor het sluiten van de hypotheek de consument ervan op de hoogte te stellen dat het tarief dat bestaande klanten betalen bij verlenging van de hypotheek, hoger is dan dat wat nieuwe klanten betalen.
“Wij constateren dat bovenstaande aanbeveling uit het rapport niet is overgenomen, wat wij een gemiste kans vinden.” NVA en VVHN willen daarom een overleg tussen de minister en de marktpartijen, waarin afspraken worden gemaakt over betere voorlichting aan de consument. “Concreet stellen wij voor om, voorafgaand aan het aangaan van een hypotheekovereenkomst, zowel het instap- als het prolongatietarief actief aan de klant te melden, voor zover er tussen beide verschillen bestaan.” Ook zou in offertes bij de berekening van de maandlasten over de volledige looptijd het effect van deze verschillen duidelijk moeten worden gemaakt.
Geen prolongatietarieven
NVA- en VVHN-beleidsmedewerker Fred de Jong vergelijkt de stunttarieven van hypotheekverstrekkers met die in de mobiele telefonie: daar krijg je ook de eerste zes maanden een lager tarief, maar daarna ga je meer betalen. “Er wordt gestunt met instaptarieven die maar kort geldig zijn. Dat moet dan wel volstrekt helder zijn voor de klant. En voor de adviseur, want die moet het uitleggen aan de consument.”
Online tussenpersoon Independer deed afgelopen najaar onderzoek naar welke geldgevers hogere prolongatietarieven hanteren voor bestaande klanten. Op elf partijen na, krijgen klanten na het aflopen van de eerste renteperiode bij iedereen een hogere rente voorgeschoteld dan het zogeheten ‘venstertarief’, dat voor nieuwe klanten geldt. De extra kosten lopen dan op tot tegen de _ 20.000.
Elf geldgevers rekenen geen opslag als de klant een nieuwe renteperiode kiest. Dat zijn Argenta, Bank of Scotland, GMAC, UCB, Aegon, Avéro Achmea, BLG, CVB Bank, DBV, Obvion en Woonfonds.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.