nieuws

Noordhollandsche van 1816 bloeit als nooit tevoren

Archief

Schadeverzekeraar Noordhollandsche van 1816 beleeft ongekende tijden. De maatschappij heeft zijn nieuwe productie in 2006 verdrievoudigd en verwacht dit het komende jaar nog eens te overtreffen met een verdubbeling.

In Oudkarspel, een dorp gelegen net boven Alkmaar, huist de drievoudig ‘schadeverzekeraar van het jaar’. Die titel ontleent Noordhollandsche van 1816 aan het performanceonderzoek van de intermediaire organisaties NVA, NBVA en DAK. De maatschappij heeft haar zaken digitaal op orde, kent met zo’n zeventig werknemers korte lijnen en – niet onbelangrijk – heeft zich volledig toegelegd op de verkoop van particuliere schadeverzekeringen via assurantiekantoren.
Die keuze wordt door het intermediair gewaardeerd, zo blijkt. Niet alleen in mooie rapportcijfers maar ook in keiharde productie. In 2006 zegt Noordhollandsche zo’n 120.000 nieuwe polissen te hebben gesloten, tegen 40.000 in het vorige recordjaar 2005. “Per dag zie ik hier zeshonderd nieuwe polissen in het systeem verschijnen”, zegt directeur Lex Verëll met een blik op het beeldscherm. “Dat is één polis per dag per kantoor waarmee we samenwerken. Dat kan eigenlijk nog wel groeien.” Een getal van 240.000 nieuwe polissen in 2007 vindt Verëll dan ook heel reëel.
Verzekeringspas
Noordhollandsche van 1816 heeft vorig jaar 150 kantoren een aanstelling verleend. In Oudkarspel staan in totaal 1.500 tussenpersonen in de systemen. “Maar we doen maar met zeshonderd kantoren primair zaken. Daarop concentreren we ons”, zegt collega-directeur Cas Verhage.
“De kantoren waarmee we samenwerken doen dat bijna allemaal onder eigen label. Inmiddels maken wij het mogelijk dat ze hun klanten een (eigen) verzekeringspas, inclusief groene kaart, kunnen aanbieden. Een digitale verzekeringsportefeuille: is vrij uniek in de wereld”, weet Verhage.
Kern van het concept
“Wij leveren basispremies en de kantoren bepalen zelf de eindprijs van de verzekeringen. Ze wikkelen binnenkort 75% van de schades zelf af. En kantoren delen in de winst, doordat we provisie uitbetalen op basis van omzet en rendement”, zegt Verhage. Het betaalt zich volgens hem uit. “Onze schaderesultaten zijn significant beter dan de rest van de schademarkt. Onze tussenpersonen kennen hun klant. Ze zitten ook nauwelijks in de grote steden.”
Het is de kern van het concept van Noordhollandsche, vindt Verëll. “Een tussenpersoon in Lelystad die landelijk klanten werft, komt er bij ons niet in. Zoals we ook niet tussen de onderbroeken van de Hema willen liggen, geen heil zien in klanten die bij Kruidvat een polis kopen en klanten die via internet kopen. Bij Independer en Voogd & Voogd telt alleen de P van prijs. Maar een klant gaat niet naar Jansen Assurantiën om tussen twintig maatschappijen te kunnen kiezen. Hij wil snel worden geholpen, service verleend krijgen en een goede dekking tegen een scherpe prijs. En Jansen bepaalt dat; dat is zijn toegevoegde waarde.”
Van een teruglopende aandeel voor tussenpersonen in particuliere schadeverzekeringen wil Verëll niets weten. “Een particulier die tevreden is, blijft zitten. Die tussenpersoon moet alleen zorgen dat die particulier tevreden is.”
Winterthur
Groei denken Verëll en Verhage dit jaar onder meer te realiseren in het kielzog van de fusie tussen AXA en Winterthur. “Er is namelijk geen tussenpersoon die deze fusie wil; alleen aandeelhouders willen dat. Maar met grote partijen doen alle tussenpersonen al zaken. Het is dus een geweldige kans voor ons. Bij de vorming van Fortis ASR is dat ook gebleken. Diverse kantoren die voorheen veel met Woudsend werkten, hebben zich bij ons aangemeld. Wij danken Jos Baeten daar voor.”
Organisatorische problemen verwacht het directieduo niet. Verhage: “De kantoren doen veel dingen zelf. Als ze Noordhollandsche van 1816 hoge cijfers geven, geven ze eigenlijk zichzelf hoge cijfers. En of we hier nu 500.000 of een miljoen polissen moeten verwerken, maakt niet uit. Hooguit hebben we een grotere schijf of glasvezel nodig. De enige zorg is het vinden van goede salesmanagers”, zo typeert Verhage het luxeprobleem.
Bedrijfsrisico’s
Noordhollandsche van 1816 brengt vanaf 1 januari van dit jaar alle bedrijfsrisico’s in volmacht onder bij De Goudse. De zakelijke portefeuille omvat 18.000 polissen en is goed voor ruim _ 4 mln premie. De totale premieomzet van Noordhollandsche bedroeg vorig jaar _ 71 (61) mln, waarvan iets meer dan de helft in de branche Motorrijtuigen.
van 1816. “De fusie van AXA met Winterthur is weer een geweldige kans voor ons.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.