nieuws

Nog weinig gemak op website van SwinxX

Archief

SwinxX Employee Benefits & Incentives is een tussenpersoon die niet alleen verzekerbare employee-benefits verkoopt, maar ook gemaksdiensten als een stomerijservice en de bedrijfskapper aanbiedt. Echter, het gemak is op de website van SwinxX nog ver te zoeken. Alleen door het elke keer opnieuw invullen van het contactformulier kan er informatie ingewonnen worden.

door Joost Steins Bisschop en Marenna van Reijsen
Voorwaar geen makkelijke naam om in één keer goed te typen: www.swinxx.nl. De eerste indruk is die van een nieuwsbrief. Vele korte berichten met verwijzingen naar meer.
Eerst op zoek naar wie en wat SwinxX eigenlijk is. Al rondkijkend stuiten we op het Mission Statement: ‘SwinxX Employee Benefits & Incentives wil zich manifesteren als een betrouwbare dienstverlener door op de juiste manier in te spelen op de vraag en het aanbod op het gebied van secundaire arbeidsvoorwaarden’.
SwinxX gaat daarbij verder dan het aanbieden van financiële diensten. Zij bemiddelt ook in gemaksdiensten als stomerijservice en een fiets van de zaak. Wij zijn benieuwd hoe gedienstig de website is.
Rubrieken
De website van SwinxX kent een zestal rubrieken. ‘About SwinxX’ is voor de werkgever geschreven. Hier uitleg over employee-benefits en over hoe moeilijk het is om goed personeel te vinden en te behouden.
De rubriek ‘Financial Services’ levert een pagina met tien berichten op over onder andere het nieuwe belastingstelsel, een appeltje voor de dorst, erfrecht en een ziektekostenpolis. Deze verwijzen door naar uitgebreidere teksten. Pagina’s die ook rechtstreeks benaderbaar zijn via een uitklapmenu.
SwinxX legt hier veel uit over de boxen, nieuwe erfrechtregelingen, lijfrenteperikelen en nog veel meer, met name van belang voor de werknemer. De informatie toont actueel. Voor diegene die meer wil weten of een afspraak wil maken met een consultant van SwinxX, is er het contactformulier.
‘Personal Services’ is gebaseerd op het gegeven de vrije zaterdag vrij te houden. Daarbij biedt SwinxX ook interieuradvies, chauffeursdiensten, makelaars en een mobiel reisbureau. Werkgever en -nemer kunnen hier hun voordeel mee doen. Opvallend is dat er vaak geen verwijzing is naar de leverancier van de dienst. De teksten zijn informatief, zelfs de kosten worden vaak tot in detail toegelicht. Maar we kunnen er niks mee. Op de pagina met de chauffeursdiensten wordt bijvoorbeeld aangegeven: “Als u uw ritgegevens (afhaaladres, tijden, specifieke wensen etc) doorgeeft, krijgt u precies te horen wat de eventuele bijkomende kosten zijn”. Maar we vinden nergens hoe en aan wie we dit kunnen doorgeven. Enkele uitzonderingen zijn links naar de website van de bedrijfskapper die ook in Houten gevestigd is en naar algemene sites als NVM en SGR.
Werven en behouden
Onder de rubriek ‘Business services’ vallen onder meer diensten als het regelen van kinderopvang, vertalingen, verjaardagstaart, cabaret op maat en de fysiotherapeut op bezoek. SwinxX kan het allemaal regelen en de werkgever moet er zijn personeel mee werven en behouden.
De adverteerders die we al links en rechts op de pagina’s zagen staan, worden in de rubriek ‘Magazine’ nogmaals gepresenteerd. We komen ze vervolgens weer tegen op de pagina ‘What’s new’, samen met nog enkele eerder genoemde services. De adverteerders zijn allen via hun eigen site direct te benaderen.
‘Contact us’ leidt tot een e-mailformulier waarin naw-gegevens en vrijblijvend bedrijfsgegevens achtergelaten kunnen worden. Opvallend is dat onderaan het formulier de routebeschrijvingen per trein en voor de auto verschijnen. Wellicht handig voor diegenen die heel spoedig contact willen hebben met de adviseurs van SwinxX.
Knipselkrant
De website is als een papieren nieuwsbrief opgebouwd of misschien wel een knipselkrant. Op de homepage en beginpagina’s van rubrieken staan steeds korte stukjes tekst van waaruit we kunnen doorklikken naar de complete tekst. Dat komt ten goede aan de overzichtelijkheid en leesbaarheid. Toch hebben we het gevoel niet veel wijzer te worden.
Veel verwijzingen naar de aangeboden diensten lopen dood. We lezen over alle voordelen en gemakken die de dienst oplevert, maar kunnen regelmatig niet laten weten dat we geïnteresseerd zijn. Ja, een standaard contactformulier invullen en dat naar SwinxX sturen. Maar we willen die taart, of die fysiotherapeut. Net zoals bij adverteerder ChateauOnline rechtstreeks profiteren van aanbiedingen. SwinxX is met diverse partijen een samenwerking aangegaan en belooft ook regelmatig speciale kortingen dankzij de onderlinge afspraken. We begrijpen dat een bemiddelaar voor het regelen van financiële diensten van nut is, maar voor het organiseren van gemaksdiensten?
Dement
Het meest intieme contact op de site van SwinxX is het contactformulier; het formulier is dement als een deur, want iedere keer opnieuw vraagt het hoe je heet. De link naar ‘Hotel Contact’ maakt in één klap duidelijk wat SwinxX nog mist: Hotel Contact vraagt om een personal login.
Terecht wordt geconstateerd dat de mens bereid is om geld uit te geven aan een intermediair die tijd bespaart. En internet is een ideaal medium om hier een rol te spelen. We geven aandacht en de rente is tijd. In dergelijke omgevingen gaat juist het begrip ‘vertrouwen’ een rol van belang spelen. En vertrouwen kun je op twee manieren verwerven: label en luisteren.
SwinxX kan zich nog geen label noemen. Wie er precies achter zit werd ons op de site niet duidelijk. Dus zullen ze heel goed moeten luisteren, daar in Houten. Luisteren en herkennen. Als ik het wil, moet ik de transactie (of het nu een fles wijn is bij ChateauOnline, een aankoop bij HotOrange of een massage door een fysiotherapeut) in dezelfde sessie kunnen rondmaken, en daar is nog wel het een en ander voor nodig. Zeker als ik de volgende dag weer diezelfde chauffeur nodig heb.
Joost Steins Bisschop en Marenna van Reijsen zijn werkzaam bij SPC Group in ‘s-Hertogenbosch.
www.swinxx.nl
Plussen en minnen
+ Onder het motto: ‘Voordeel op internet’ wil SwinxX abonnees speciale kortingen en aanbiedingen via de site presenteren. Wat dit abonnement inhoudt wordt nog niet duidelijk, maar het lijkt een poging de bezoekers te willen leren kennen.
+ In het najaar wil SwinxX een demo op de site plaatsen van een Internet-flexsysteem. Een hulpmiddel bij de flexibilisering van de arbeidsvoorwaarden binnen een organisatie.
– De mogelijkheden tot interactie zijn zeer beperkt.
– De site husselt aanspreekvormen door elkaar. Soms wordt de gebruiker van de diensten aangesproken, dan klinkt het Ikea ge-je -jij en -jouw. Een enkele keer, bijvoorbeeld bij Pensioen als primaire arbeidsvoorwaarde, wordt er niet getutoyeerd en is kennelijk de werkgever de doelgroep.
– De site heeft nog slordigheden: ‘Nu betaal je nog belasting over uw totale inkomen’. En: ‘de medewerker onzeker is over de het maken van een juiste keuze’. Ook krijgen we regelmatig script-error meldingen op ons scherm.
– Het enige Engels aan de verwijzing naar de Engelse site is de tekst ‘under construction’.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.