nieuws

NN zet oranje in de schijnwerpers

Archief

Nationale-Nederlanden geeft volgende week het startschot voor haar nieuwe reclamecampagne op radio en televisie. Ook de printadvertenties en alle productfolders zijn geheel vernieuwd.

Inzet van de nieuwe campagne is de vergroting van de naamsbekendheid. “We gaan meer aan branding doen”, legt commercieel directeur Hans Kadiks uit. “In de nieuwe positionering laten we ons meer als één geheel zien, als het merk NN.”
In alle uitingen gaat de kleur oranje de boventoon voeren. “Uit onderzoek is gebleken dat deze kleur met ons geassocieerd wordt. Dus gaan we die kleur echt claimen.”
Que sera
Vooral de nieuwe televisiecommercial, die vanaf mei veelvuldig te zien is op Ned 1,2,3 en de commerciële zenders, moet de corporate-boodschap uitdragen. De spot van ongeveer één minuut toont een klein meisje dat opgroeit in de jaren zestig, volwassen wordt en vervolgens zelf kinderen krijgt. De beelden die steeds in tempo toenemen, worden ondersteund door het liedje ‘Que sera, sera’ van Doris Day. “Daarmee maken we duidelijk dat wat er in de toekomst ook gebeurt: NN biedt steeds oplossingen”, aldus Kadiks. “Het is eigenlijk een concretere invulling van ‘wat er ook gebeurt’.”
Overigens is de pay-off ‘Wat er ook gebeurt’, het enige wat herinnert aan de vorige televisiecommercials. Daarmee stapt NN na een periode van vijf jaar bewust af van het liedjesconcept, waarbij bekende artiesten werden ingeschakeld. Een campagne die volgens Kadiks een enorme naamsbekendheid heeft opleverd. “Maar na Tina Turner was het moeilijk om de draad weer op te pakken. We hebben Trijntje en Candy nog gehad. Wie laat je dan weer een liedje zingen? En natuurlijk moet je oppassen dat de spotjes niet gaan vervelen na zo’n lange tijd.”
WK-actie
Behalve Doris Day wordt ook het Nederlands elftal ingezet om het merk NN steviger te positioneren. In juni start de WK-commercial op televisie met in de hoofdrol bondscoach Guus Hiddink. Waar de commercial precies over gaat, wil directeur Sponsoring Willem van Es niet verklappen. “Maar hij is echt heel grappig.”
Verder wordt met advertenties in landelijke kranten, sport- en voetbalbladen het oranjegevoel aangewakkerd. ‘Wat er ook gebeurt in Frankrijk, wij staan achter Oranje’, zo luidt de boodschap. Ook gaat de maatschappij veelvuldige adverteren op bussen en trams.
Opvallend is dat NN in de nieuwe advertenties ook de sponsoring zelf meer gaat benadrukken. “Dat deden we eigenlijk nooit. Maar hoe kun je beter laten zien dat je als verzekeraar midden in de maatschappij staat? Met alle activiteiten op het gebied van kunst, cultuur en sport die wij sponsoren, tonen we onze maatschappelijke betrokkenheid”, aldus Van Es.
Producten
Behalve uit de corporate-uitingen, bestaat de nieuwe campagne ook uit een meer productgerelateerd deel. “Ook hierbij gaat het om een concretere invulling van ‘wat er ook gebeurt’. Zo tonen de nieuwe aov-advertenties een chirurg die in haar vrije tijd aan het schermen is en een accountant die aan het ijshockeyen is. “Het gaat dus niet alleen om de producten of diensten, maar vooral om de menselijke situatie waarin NN als verzekeraar een steuntje in de rug is “, luidt de verklaring.
Ook gaat NN met advertenties meer inhaken op de actualiteit. Als voorbeeld noemt Kadiks het voorproefje van de euro-advertentie. ‘Wat er ook gebeurt op de Eurotop, bij NN is je geld in goede handen’, zo viel vorige week al te lezen in de landelijke kranten.
De nieuwe campagne van NN gaat gepaard met een aanpassing van de productfolders. “De folders verschilden onderling te veel. Nu komen we met één gezicht naar buiten. Bovendien pasten ze niet meer bij onze nieuwe organisatiestructuur – de indeling in marktgroepen Particulier, Schade en Employee-Benefits – zoals we die sinds april hanteren.”
De nieuwe NN-commercial toont in pakweg één minuut het leven van een jong meisje.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.