nieuws

NN wil intermediair zo snel mogelijk op Internet krijgen

Archief

Nationale-Nederlanden (NN), ING Bank en de Postbank gaan onder de naam Freeler gratis Internet aanbieden. NN zegt op deze manier vooral het intermediair snel online te willen krijgen. Het verzekeringsconcern Achmea heeft vergelijkbare plannen, maar wil daar nog niets over kwijt.

Freeler is een nieuwe onderneming, gevestigd in Lelystad, die wordt gefinancierd en ondersteund door NN, ING Bank en de Postbank.
Het bedrijf richt zich naar eigen zeggen specifiek op groepen in de samenleving voor wie de drempel tot het Internet tot nu toe te hoog was. “Vanwege financiële of technische overwegingen, maar ook als gevolg van onduidelijkheid in de markt met vele tientallen aanbieders, hebben velen de stap nog niet genomen”, aldus Freeler-directeur Marque Joosten (37). Afgelopen week werden vijf miljoen Nederlanders benaderd met een Freeler-mailing.
NN-woordvoerder John Riepen voegt daar nog een dimensie aan toe: “Daarnaast geldt specifiek voor NN dat zij haar tussenpersonen wil wijzen op de marktontwikkelingen en dat Internet een niet meer weg te denken medium is, waarvan optimaal gebruik gemaakt moet worden. Vandaar dat alle tussenpersonen een brief ontvangen hebben, waarin melding gemaakt wordt van dit initiatief.”
Gang van zaken
Toekomstige klanten kunnen zich sinds 1 september aanmelden. Ze betalen eenmalig f 5 registratiekosten, waarna ze een gratis Freelerpakket ontvangen, met hierin onder meer de benodigde software. Na installatie heeft men toegang tot het wereldwijde web tegen lokale telefoonkosten. Freelerklanten beschikken bovendien over een volwaardig e-mailadres.
De Freeler-website (www.freeler.nl) gaat per 1 oktober officieel van start en zal dan fungeren als een zogeheten portal. Abonnees komen binnen op deze website en vinden daar vervolgens informatie en reclame over allerhande onderwerpen.
Freeler-directeur Marque Joosten (37) zegt dat hij nog dit jaar marktleider wil worden in Nederland. “Dat wil zeggen: méér dan 300.000 abonnees.” Hij benadrukt dat Freeler een onafhankelijk bedrijf is en dat ING Bank, NN en Postbank slechts aandeelhouder zijn.
Gebruikers van Freeler kunnen op dit moment nog niet over een eigen ‘homepage’ beschikken, hetgeen bij de meeste overige Internet-providers wel het geval is. “We wachten af hoe de vraag hiernaar zal zijn”, aldus Joosten.
Reacties
Gevraagd om een reactie op het initiatief van NN, ING en Postbank reageert NBVA-woordvoerder Paul Oostdam als volgt. “Het directe belang van de Postbank en ING om mensen op Internet te krijgen is evident, bij Nationale-Nederlanden zien we dat wat minder. Het persbericht van Freeler rept trouwens alleen nog maar over het toegang verlenen tot Internet. Mocht er sprake zijn van het aanbieden van verzekeringsproducten via het Internet gaan we er voorshands vanuit dat er bij Nationale-Nederlanden altijd wordt verwezen naar het assurantie-intermediair.”
ABZ Nederland juicht het initiatief van NN van harte toe. “Het laat zien dat de verzekeringsbranche Internet belangrijk vindt en dat de bedrijfstak om die reden de techniek, net als ABZ, aan het richten is op het Internet”, aldus woordvoerster Yvonne Kersten van ABZ.
De NVA staat op het standpunt dat haar leden de nieuwe activiteit van NN waarschijnlijk voor kennisgeving zullen aannemen. “Men zegt dat het geen kanaal zal worden om NN-producten in de etalage te zetten, maar dat moeten we nog maar afwachten. Als ze het doen op de wijze zoals bijvoorbeeld OOM Insurances het doet, met directe verkoop, dan kan NN op kritiek rekenen. Maar vooralsnog gaan we er vanuit dat zij in dat geval zullen doorverwijzen naar het intermediair.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.