nieuws

NN: ‘Eerst euroconversie dan nieuwe producten’

Archief

“In de loop van volgend jaar zullen we nieuwe europroducten introduceren. Op dit moment moeten we alles gereed hebben om de administraties van alle bestaande producten in euro’s te laten plaatsvinden. Dat is prioriteit nummer één”, zegt Maarten Dijkshoorn, Chief Financial Officer bij Nationale-Nederlanden in het bedrijfsblad Nu.

Rond deze tijd moeten de 330 mainframesystemen van de verzekeraar klaar zijn. Het bedrijf is dan technisch klaar voor de conversie en de aanpassingen zijn dan door de gebruikers geaccepteerd.
“Maar”, benadrukt Dijkshoorn, “toch moet er in het tweede half jaar nog veel gebeuren. Het europroject haalt veel overhoop. Behalve de mainframesystemen moeten ook premies, polisvoorwaarden, brieven, formulieren, brochures, administraties en kennisbanken worden aangepast. Dat betekent dat andere belangrijke zaken moeten wachten tot dit in orde is.”
Bij NN zijn dagelijks nog ruim tweehonderd personen van systeemontwikkeling met europrojecten bezig. Ook binnen regio’s, marktgroepen en stafdiensten houden honderden medewerkers zich met de euro bezig. Dijkshoorn geeft aan dat NN qua afronden van bedragen van premies en eigen risico de richtlijnen van het Verbond van Verzekeraars en de wet volgt. Hij sluit niet uit dat de bekende ‘ronde’ bedragen na verloop van tijd weer hun intrede zullen doen. “Het is nu eenmaal niet prettig om met kromme bedragen te werken.”
Onderschatting
De grootste bedreiging is volgens Dijkshoorn dat mensen “de impact onderschatten”. “Wat ons voor de voeten loopt, is het feit dat bij de start van het millennium bijna niets fout is gegaan. Lees: we hebben het goed gedaan. Daarom denkt men dat het nu ook wel zal meevallen.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.