nieuws

NMa: consument wil lange relatie

Archief

Volgens de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) hebben consumenten een voorkeur voor langdurige relaties met aanbieders van financiële producten. De kartelwaakhond ziet hierin echter een gevaar voor de mate van concurrentie en vreest dat dit zelfs kan leiden tot hogere prijzen. “Overstapkosten kunnen dit beeld nog versterken”, aldus de NMa in de Monitor Financiële Sector 2004.

“De voorkeur voor een langdurige relatie is op zich niet vreemd, gezien de voordelen ervan zoals een grotere kans op een krediet, gemak en zekerheid”, aldus Pieter Kalbfleisch, directeur-generaal van de NMa. Hij beschouwt kritische klanten als de drijvende kracht achter concurrentie. “Uiteindelijk zijn zij het die voor concurrentie zorgen door te kiezen wat zij bij wie voor de scherpste prijs kopen.”
De monitor 2004 gaat vooral over de handel in aandelen. Volgend jaar staan beleggingsfondsen centraal én de advisering van tussenpersonen voor levensverzekeringen. De monitor is vorig jaar opgezet met steun van het ministerie van Financiën.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.