nieuws

Nipo houdt weer Bedrijven- onderzoek verzekeringen

Archief

Het onderzoeksinstituut Nipo houdt in juni, voor de negende maal sinds de jaren tachtig, zijn Bedrijven Onderzoek Verzekeringen. Behalve Aegon, Amev, Delta Lloyd Nuts Ohra en Nationale-Nederlanden doet dit jaar ook Interpolis mee.

In het onderzoek worden dit jaar 2.500 bedrijfsvestigingen in Nederland uit het mkb- en grootbedrijf ondervraagd over de schade- en levensverzekeringen. “Samengevoegd met de drieduizend ondervraagde bedrijfsvestigingen van het jaar 2000 kunnen detailuitspraken per branche en grootteklasse worden gedaan over zeer laag gepenetreerde verzekeringen”, aldus het Nipo.
Er wordt per verzekering gemeten hoeveel verzekerde subjecten/objecten er zijn, hoe hoog de penetratie is, welke distributiekanalen worden gebruikt en bij welke maatschappij de verzekering is gesloten. Dit wordt vastgesteld voor dertien schadeverzekeringen, vijf zorgverzekeringen en zeven levensverzekeringen.
Het Nipo betoogt dat het onderzoek vanwege zijn historie sinds de jaren tachtig een goed beeld geeft van de ontwikkelingen op de zakelijke markt voor verzekeringen. Dit jaar bestaat voor het eerst de mogelijkheid om het onderzoek in modules (Schade, Zorg of Leven) af te nemen.
Het onderzoek biedt tevens de mogelijkheid om over verschillende aanpalende onderwerpen informatie te vergaren. Dit jaar wordt extra informatie gevraagd over pakketverzekeringen.
Term employee-benefits onbekend in bedrijfsleven
De term ‘employee-benefits’ is bij slechts eenderde van de vestigingen bekend, maar dat wil nog niet zeggen dat men het begrip goed kan duiden, stelt het Nipo. Van alle mensen die het begrip zeggen te kennen, zegt slechts 60% dat het te maken heeft met extraatjes of voordelen voor het personeel of dat het secundaire arbeidsvoorwaarden betreft. 40% van de ondervraagden die van het begrip gehoord hebben, zeggen niet te weten wat het begrip betekent. “Ondanks het feit dat het begrip ‘employee-benefits’ in verzekeringsland al jaren is ingeburgerd, blijkt maar weer dat de buitenwereld niet weet waarover het gaat. Maatschappijen zouden daarom in hun communicatie naar buiten toe, zoveel mogelijk dit soort termen moeten vermijden.”
Tussenpersoon vooral populair bij bedrijven
De assurantietussenpersoon is bij bedrijven nog populairder dan bij particulieren. Van de individuele consumenten maakt 67% gebruik van een tussenpersoon, bij bedrijven is dat 77%, heeft het Nipo vorig jaar vastgesteld.
Voorts maakt van de bedrijven 45% (in plaats van of naast de tussenpersoon) gebruik van de mogelijkheden zich rechtstreeks te verzekeren, 29% schakelt een bank in, 12% een beursmakelaar en eveneens 12% een brancheorganisatie.
“Natuurlijk is het wel zo dat dit beeld sterk per soort verzekering verschilt. Ook blijkt de grootte van de vestiging een rol te spelen. Hoe groter, hoe vaker men rechtstreeks zaken met de maatschappij doet”, aldus het Nipo.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.