nieuws

Nieuwe verkoopformule Rabobank slaat aan

Archief

Een proef met de verkoop van financiële producten in een supermarkt Haaksbergen verloopt volgens Rabobank zo succesvol dat meer van deze advieswinkels op termijn zullen opengaan. Concrete plannen daarvoor zijn evenwel nog niet in de maak, aldus de bank.

De ‘bankhaldistributie in winkelomgeving’, zoals het project van de Rabo is gedoopt, moet de coöperatieve bank dichter bij de mensen brengen. “Rabo moet als een persoonlijke bank worden ervaren”, zei Anja Aarts, projectmanager Kanalenmanagement van Rabobank Nederland op een studiemiddag van het Retail Center in Gouda.
Raboshop
De pilot in Haaksbergen loopt sinds deze zomer. Een deel van de Rabo-diensten zijn daar ondergebracht in een Plusmarkt-winkel onder het label Raboshop. Daar kan het winkelend publiek 25 standaard financiële producten aankopen, waaronder verzekeringen en consumptief krediet, en geldtransacties (pinnen) verrichten. “Voor adviesgevoelige producten, zoals levensverzekeringen en hypotheken, worden de klanten doorverwezen naar de plaatselijke Rabobank”, aldus Aarts.
De Raboshop in Haaksbergen is van maandag tot en met donderdag geopend in de middag- en avonduren; vrijdag en zaterdag is de advieswinkel de gehele dag voor het publiek toegankelijk. “Doordeweeks in de avonduren en op zaterdag zijn de drukste momenten”, aldus Aarts.
Bevindingen
De pilot loopt tot medio volgend jaar door, waarna de bevindingen worden geëvalueerd. Vast staat nu al dat die bevindingen positief zijn. Kosten worden bespaard door de gezamenlijke huisvesting en promotie.
Verder is er sprake van een betere klantenbinding en hogere opbrengst per klant. Concrete cijfers zegt Aarts evenwel niet te kunnen geven. “De verkoopdoelstellingen voor de eerste drie maanden waren halverwege al bereikt. Daarbij moet worden opgemerkt dat deze ambitieuzer waren ingevuld dan bij een traditioneel bankkantoor. Om echt een goed beeld te kunnen krijgen, zijn we minstens een jaar verder.”
De nieuwe verkoopformule van de Rabobank kan volgens Aarts moeiteloos landelijk worden ingevoerd. “Er zijn geen aanwijzingen dat er verschillen zijn wat dat betreft tussen het platteland en de steden.”
De Raboshop in plattelandsgemeente Haaksbergen, het product van de nieuwe verkoopformule van de Rabobank.
Staande aan een rond tafeltje kan de consument in een winkelomgeving informatie krijgen bij een van de vier part-time verkoopmedewerkers van de Rabobank.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.