nieuws

Nieuwe spaaradviesorganisatie op basis netwerkmarketingmethode

Archief

Onder de naam Alpha Spaar Partners is een nieuwe netwerkmarketingorganisatie actief geworden, die vooralsnog alleen bemiddelt in het spaarkasprodukt SpaarBeurs van Aegon. De organisatie claimt inmiddels 300 part-time adviseurs te hebben aangetrokken, die werkzaam zijn op basis van een 0-uren contract.

Alpha Spaar Partners is een vennootschap onder firma van Alpha Advies Groep i.o. in Roermond, die in december vorig jaar in het leven is geroepen als ‘aansturingsorgaan’ voor diverse werkmaatschappijen: Alpha Hypotheken & Financieringen, Alpha Assurantiën, Alpha Bankzaken, Alpha Risico Beheer, Alpha Card Service, en Alpha Telemarketing. Algemeen directeur en belangrijkste aandeelhouder is A.R. Vijzelaar.
Wirth & Partners
Het spaarbedrijf mag dan zijn opgezet volgens het netwerkmarketing-principe, waarbij de deelnemers worden geworven door andere deelnemers (‘pyramide-structuur’), een vergelijking met de veelbesproken netwerkmarketingorganisatie Wirth & Partners wijst Vijzelaar met klem van de hand.
“Deze organisatie is gestart als een afgeleide vorm van een netwerkmarketingorganisatie waardoor de associatie met de Strukturvertrieb-organisatie van Wirth & Partners al snel was gelegd. Ons systeem, opleidingstraject, en werkwijze zijn evenwel absoluut niet te vergelijken met die van Wirth & Partners.”
Het bedrijf ontkent niet, dat 10 tot 15 deelnemers uit de organisatie van Wirth & Partners wél actief zijn als adviseur voor zijn bedrijf. “Zij konden zich niet meer conformeren met de werkwijze van Wirth & Partners”, laat Vijzelaar weten.
Op de vraag hoe Alpha Spaar Partners in drie maanden 300 adviseurs heeft kunnen werven, zegt commercieel directeur R. Timmermans: “We hebben veel adviseurs aangetrokken van netwerkmarketingorganisaties, zoals NSA en Quorum, en van enkele telemarketingbureaus.”
Sinds begin januari zouden elke week vijf tot zes wervingspresentaties zijn gehouden op zeven vaste plaatsen in het land: Akersloot, Almelo, Amsterdam, Nieuwerkerk a/d IJssel, Roermond, en Wijchen.
Omzetting organisatie
Met het doel de kwaliteit van de spaaradviseurs en de beheersbaarheid van de verkooporganisatie op een zo hoog mogelijk niveau te houden, zou begin deze week zijn besloten de netwerkmarketing-organisatie om te zetten in een ‘verkooporganisatie’.
Bij navraag wordt duidelijk, dat niet het bestaande netwerkmarketing-concept wordt verlaten; maar dat er meer paal en perk wordt gesteld aan de omvang van de organisatie, en hogere eisen aan de vakbekwaamheid van adviseurs. Timmermans: “De deelnemers moeten eerst een produktie (premie maal duur) van f 250.000 per jaar draaien, alvorens zij maximaal drie nieuwe adviseurs mogen begeleiden. Verder wordt een cursus opgezet, die opleidt voor het assurantie B-diploma.”
Volgens Timmermans is 18% van de 300 adviseurs in het bezit van het B-diploma. Voor het management zou dat diploma verplicht zijn gesteld. Verder wordt het verhogen van de vakbekwaamheid gestimuleerd door het toekennen van extra provisies. “De adviseurs met diploma krijgen 15% extra provisie; adviseurs zonder diploma 5%”, licht Timmermans desgevraagd toe.
Toetredende deelnemers zouden bovendien aan strengere criteria worden getoetst. Een ‘kennismakingsgesprek’ wordt gevolgd door een presentatie door het bedrijf, waarna de (verplichte) driedaagse basisopleiding (o.m. produktkennis) met examen, en een praktijkstage van minimaal twee tot drie weken bij een meer ervaren adviseur op het programma staan, aldus het bedrijf.
Produktie eerste kwartaal
Alpha Spaar Partners zou in de eerste drie maanden van zijn bestaan een produktie (premie maal duur) hebben behaald van f 2,3 mln over januari, f 6 mln over februari, en f 8 mln over de maand maart. In premie-omzet uitgedrukt is dat in totaal f 570.000.
Het inkomen van de spaaradviseurs zou bestaan uit een basis-uurloon per polis (maximaal vier uur van elk f 12,50) en provisies over eigen provisie-omzet (premie maal duur maal 3,5%) en over provisie-omzet van het totale netwerk (level- en generatieprovisie). De afsluitprovisie over deze provisie-omzet bedraagt minimaal 37,5% voor startende adviseurs, en maximaal 60% voor de (meer) ervaren adviseurs.
De adviseurs bemiddelen in eenvoudige produkten. Tot op heden is dat alleen het spaarkasprodukt SpaarBeurs van Aegon. Volgens Timmermans komen daar eind deze maand drie nieuwe produkten van andere maatschappijen bij: een uitvaartpolis, een doorlopend krediet, en een persoonlijke lening. “Voorts wordt onderhandeld met een tweede grote aanbieder van spaarprodukten”, aldus Timmermans.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.