nieuws

Nieuwe marktplaats brengt markt voor verzekeringen online samen

Archief

Komende maand start een nieuwe marktplaats voor financiële diensten op internet. De initiatiefnemers gaan zelf niet als intermediair fungeren. “Wij brengen alleen vraag en aanbod op een transparante manier bij elkaar.” Verzekeraars en intermediair worden telefonisch benaderd, terwijl het grote publiek met een landelijke campagne warm gemaakt moet worden.

Het is de bedoeling dat de site een antwoord gaat bieden op de vraag naar eenvoudige verzekeringsproducten en meer complexe producten als hypotheken. Het idee voor een virtuele verzekeringsbeurs is afkomstig van Joost Hoogstrate, Remco Knoester en Jasper van Kessel, die samen een vennootschap onder firma hebben opgericht. Hoogstrate is al actief in de branche met de site www.rechtsbijstanddirect.nl, die Arag-polissen verkoopt. Daarvoor was hij bij ING betrokken bij een aantal ICT-projecten.
Volgens Hoogstrate is de site niet te vergelijken met ING-initiatieven als Internethypotheekveiling.nl of Directelijfrenteveiling.nl. “Daar kan de klant niet zien wat er gebeurt. Het is niet transparant. Bovendien zijn die sites van ING. Wij zijn volledig onafhankelijk. We worden niet gefinancierd door, zijn geen eigendom van en werken niet samen met financiële instellingen.” Hoogstrate wil de naam van de nieuwe site nog niet bekendmaken. Mogelijk wordt het de handelsnaam Verzekeringen-Online, die al door de vennootschap wordt gehanteerd.
Nieuwsbrieven
De precieze manier waarop vraag en aanbod bij elkaar gebracht gaan worden, wil Hoogstrate ook nog niet kwijt. “Een particulier kan op onze site aangeven dat hij een offerte heeft liggen voor bijvoorbeeld een autoverzekering. Intermediair en verzekeraars kunnen vervolgens inschrijven op deze vraag en een scherpere aanbieding doen. We gaan daartoe dagelijks een nieuwsbrief versturen met daarin alle offerteaanvragen die de vorige dag zijn geplaatst. Zo krijgt het intermediair de leads binnen. Mensen die een aanvraag plaatsen, kunnen zelf aangeven of ze alleen met hun e-mailadres of ook met andere gegevens vermeld willen worden. De aanbieder kan dan zelf contact opnemen met de potentiële klant.”
Volgens Hoogstrate past het nieuwe concept uitstekend binnen de WFD. “Een klant komt nu bij een tussenpersoon terecht, waar hij een relatie mee opbouwt. Echt vergelijkingsmateriaal heeft hij niet. Onder de WFD moeten nu meerdere offertes worden aangeboden en op onze site krijgt de klant, als het goed is, ook diverse offertes.”
Verder is de site voor het intermediair een oplossing, omdat Hoogstrate denkt dat het onder de nieuwe wet moeilijker wordt om klanten binnen te halen. “Het is eigenlijk heel eenvoudig: de partijen krijgen de adresgegevens van de klant en wij stellen de klant daarvan op de hoogte. Vervolgens wordt er gebeld en eventueel een afspraak gemaakt. Doordat meerdere tussenpersonen op een vrager reageren, wordt ook de concurrentie door middel van bijvoorbeeld retourprovisie aangewakkerd.”
De consument wordt door de marktplaats ook bericht over de belangstelling voor zijn aanvraag. “Als de markt niet geïnteresseerd is, dan melden wij dat”, zegt Hoogstrate. “Het is eigenlijk heel vrijblijvend. Maar wij hebben natuurlijk alleen baat bij serieuze offerteaanvragen.” Verzekeraars, geldverstrekkers en intermediair worden zo veel mogelijk telefonisch benaderd om gebruik te gaan maken van de marktplaats. Voor het grote publiek wordt een reclamecampagne voorbereid.
De site richt zich ook op bedrijven, maar Hoogstrate ziet zichzelf nog niet zo snel een concurrent worden van de co-assurantiemarkt. “Ons voordeel is wel dat wij open zijn voor klanten. De assurantiebeurs is dat niet.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.