nieuws

NHL zaait verwarring met ‘geen concessies’

Archief

Nieuwe Hollandse Lloyd (NHL) is een campagne gestart onder de naam ‘geen concessies’. Doel is het Diamant Beleggingsplan, bedoeld voor expirerende lijfrentekapitalen, gouden handdrukken en stakingswinsten, te promoten. Behalve workshops en een folder voor het intermediair, gooit Nieuwe Hollandse Lloyd een internetsite, krantenadvertenties en radiospots in de strijd.

Door Bert Both
Er zijn in de afgelopen jaren veel domeinnamen geïntroduceerd die tot de verbeelding hebben gesproken, vooral de ikwil-constructies. Probeert u maar eens www.ikwilrijkworden.nl bijvoorbeeld. In het begin waren deze uitgebreide domeinnamen verrassend, maar ook deze sites kunnen alleen succes hebben als ze flink ondersteund worden met communicatie in de traditionele media.
Sinds kort is er weer een aansprekende domeinnaam afkomstig uit de verzekeringsbranche: www.geenconcessies.nl van Nieuwe Hollandse Lloyd. Kort, krachtig, bijna imperatief. De naam doet in geen enkel opzicht vermoeden dat hier een verzekeraar achter zit, wat tot verwarring kan leiden. Als de aansturing additioneel geschiedt vanuit de eigen brochures en andere middelen, dan is dat echter geen enkel probleem. Lastiger is het wanneer er met radiospotjes wordt gewerkt en het aan de intelligentie en alertheid van de luisteraar wordt overgelaten om te achterhalen uit welke wereld de afzender afkomstig is.
Brutaal
‘Geen concessies’ klinkt in elk geval tamelijk brutaal en zo afficheert Nieuwe Hollandse Lloyd de naam ook. “U mag zelf bepalen of u dit interessant vindt en doorleest”, staat op de brochure voor tussenpersonen. Er zit een tegenstrijdigheid in (hoe kun je nu weten of het interessant is, als je niet doorleest?) en zoiets mag je als lezer gelukkig altijd nog zelf bepalen; maar de toon wordt gezet.
Op de flap staat dat het gaat om drie onderwerpen: expirerende lijfrenten, gouden handdrukken en stakingswinsten. Dat zijn geen thema’s die in een paar zinnetjes kunnen worden afgedaan. Een website biedt mogelijkheden om deze thema’s verder uit te diepen.
Misleidend
De brochure voor tussenpersonen laat er in elk geval geen twijfel over bestaan dat we hier te maken hebben met een beleggingsplan, om precies te zijn het Diamant Beleggingsplan. Nu zal het wel aan mij liggen, maar ik krijg bij een beleggingsproduct in geen enkel opzicht ook maar enige associaties met ‘geen concessies doen’. Ook niet bij lijfrente of een gouden handdruk.
In De Telegraaf wordt de eindgebruiker met kleine advertenties, de zogeheten IM’ers, gewezen op de sitenaam: “Koopsompolis vrij? Kijk op www.geenconcessies.nl” en “Gouden handdruk? Kijk op www.geenconcessies.nl”. Vooral de laatste is misleidend en zal veel ongewenste bezoekers tot gevolg hebben. Bovendien: bij een gouden handdruk kijk ik liever op www.goudenhanddruk.nl; maar ja, die bestaat helaas niet.
In een brief aan tussenpersonen verwoordt Nieuwe Hollandse Lloyd het zo: “Met het Diamantplan hoeft uw klant, in tegenstelling tot de meeste oplossingen in de markt, geen concessies te doen.” Los van de niet te controleren claim dat het Diamantplan beter zou zijn dan andere beleggingsproducten, is vaagheid troef. Wil Nieuwe Hollandse Lloyd met de naam duidelijk maken dat de gelukkige Nederlander die straks over een aardig kapitaaltje beschikt, niet toe hoeft te geven op zijn huidige levensstijl? Of is het Diamantplan zo’n goed product, dat hij geen concessies hoeft te doen op de nieuwe belastingwetgeving? Of heeft Nieuwe Hollandse Lloyd geen concessies gedaan en zet zij een product op de markt dat in alle opzichten beter is dan andere producten? Dat is wel erg gemakkelijk, want elke tussenpersoon en intussen ook bijna elke Nederlander die wat met zijn geld probeert te doen, weet vaak uit ervaring te vertellen dat veel beleggingsproducten nauwelijks te vergelijken zijn.
De brochure voor tussenpersonen is anders dan anders. Er wordt tot op het randje geknabbeld aan de geloofwaardigheid van de boodschap. Op de binnenflap staat een artikel afgedrukt dat afkomstig is uit het vaktijdschrift VVP. De suggestie wordt gewekt dat het artikel een objectief verhaal is in een vakblad, maar de ene schrijver is gewoon in dienst van Nieuwe Hollandse Lloyd en de andere denkt mee over de workshops van Nieuwe Hollandse Lloyd.
praatjes, een enorme stijlbreuk met de stoere domeinnaam en de tekst op de omslag. Met praatjes van dit type hoeft de tussenpersoon heus niet meer bij zijn klanten aan te kloppen. Natuurlijk, het onderwerp is met een markt van e 2,7 miljard aan expirerende lijfrenten belangwekkend en de workshops van Nieuwe Hollandse Lloyd zullen vast en zeker druk worden bezocht, maar de dollartekens springen uit de ogen van de aanbieders.
Er wordt in de brochure verwezen naar advertenties, radiocommercials en de site www.geenconcessies.nl. Consumenten die de site bezoeken vullen hun gegevens in en deze ‘gegevens van deze nieuwe prospects kunt u van ons ontvangen’. Als de tussenpersoon meer wil weten, moet hij een afspraak maken met de accountmanager. Ook dit verhaal is het weer ‘net niet’. Nieuwe Hollandse Lloyd is geen filantropische instelling, nu wordt gesuggereerd dat de adressen van hot prospects zomaar te geef zijn, zonder ook maar enige vermelding van een tegenprestatie.
Evergreens
In de radiospotjes kan er van geen enkel misverstand sprake zijn. Daar zijn het de evergreens ‘pensioen’, ‘lijfrente’ en flexibele oplossing’ die het hem moeten doen. Daar is niets mis mee. Integendeel zelfs, mensen weten meteen waar ze aan toe zijn. De verrassing is de naam ‘geenconcessiespuntenel’. In de zeventien woorden die de spotjes tellen, kan uiteraard niet uitgelegd worden waarom er voor die domeinnaam is gekozen.
De website is rechttoe rechtaan. Informatief, met hier en daar enkele voorbeelden. Bij ‘gouden handdruk’ bijvoorbeeld wordt extra informatie gegeven over het fenomeen, iets wat iemand die dat overkomt zeker aangenaam zal vinden. Dat kan best nog wat meer uitgewerkt worden, want juist cases kunnen iemand die zoiets overkomt en niet weet wat hij moet doen, houvast bieden. Juist dan ga je vergelijken en kun je keuzes maken.
Tussenpersoon
Nieuwe Hollandse Lloyd stelt met klem dat er ‘uitsluitend samengewerkt wordt met professionele assurantie-intermediairs (verzekeringsadviseurs)’. Het intermediair zal contact opnemen met iemand die belangstelling heeft. Wat de meerwaarde is van zo’n tussenpersoon wordt niet duidelijk gemaakt. Zoals het nu gepresenteerd wordt, zou iemand er wel eens helemaal geen trek in kunnen hebben om met iemand van buiten die 250 professionals van Nieuwe Hollandse Lloyd om de tafel te gaan zitten. Het Diamant Beleggingsplan is immers “het resultaat van een samenwerkingsverband tussen Nieuwe Hollandse Lloyd, Bank Insinger de Beaufort en de Kas Bank. Door deze gebundelde kracht kunt u profiteren van lage transactiekosten, gratis vermogensadvies en de expertise van drie professionele partijen”.
Waarom moet ik als klant dan nog met zo’n tussenpersoon om de tafel gaan zitten? Gratis advies, lage transactiekosten en drie professionele partijen – daar heeft een vierde partij toch niets te zoeken? Tenzij die vierde partij iets in handen heeft wat zij niet hebben: adressen, het Platina Beleggingsplan van het intermediair. En nu hard onderhandelen, zonder concessies!

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.