nieuws

Netwerk van administratiewinkels met adviesfunctie voor kleine ondernemers

Archief

Raad Holding BV in Zeist heeft een landelijk netwerk van tot nu toe 8 administratiewinkels geïntroduceerd onder de naam ‘Raad’ (Raadgevers Administratie Advies Diensten).

De aangesloten zelfstandige administrateurs gaan op basis van abonnementen tegen een vaste, scherpe prijs per maand financieel-administratieve diensten verlenen aan kleinere ondernemers, beoefenaren van vrije beroepen en particulieren. Ze maken zelf de jaarrekening en doen zelf de administratie en de belastingaangiftes en fungeren op een aantal aangrenzende gebieden als vraagbaak. Ze kunnen daarbij verwijzen naar andere netwerken van specialisten waarmee Raad samenwerkt.
Het abonnement kan gelden voor onderdelen (modules) van de totaalservice.
Financiële Raadgevers Associatie
Directeur van Raad Holding is H. Leijdsman, voorheen directeur van de Financiële Raadgevers Associatie (FRA) die op hetzelfde adres gevestigd is als Raad. De aandelen van Raad en van de FRA zijn in handen van Frahold BV.
Frahold is eigendom van H. Folkers en J. van Beers (directeuren van FRA) en Leijdsman.
Raad en FRA werven beide klanten via de telefoon. De twee bedrijven zijn juridisch verbonden, maar hebben geen zakelijke banden, zegt Leijdsman.
Deelnemers aan Raad krijgen eerst gedurende 10 weken een opleiding in vaktechnische aangelegenheden (accountancy, juridische, fiscale en verzekeringstechnische zaken, telemarketing en communicatie) en mogen daarna de titel hanteren: Raad Administratie Consultant.
De administrateurs werken met een licentie van Raad Holding onder een uniform gezicht. Ze werken regionaal, dicht bij de klanten, en zijn ook ’s avonds en in het weekend bereikbaar. Leijdsman vergelijkt hen met huisartsen die kunnen verwijzen naar specialisten. Ze kunnen vragen beantwoorden over bijvoorbeeld ondernemingsvormen, fiscale zaken, leveringsvoorwaarden, sociale verzekeringen, kredieten, verzekeringen en incasso-zaken en desgewenst doorverwijzen. Dit op basis van de opvatting dat de klant-ondernemer door deze overheveling van werk meer tijd heeft voor het uitoefenen van zijn eigen vak.
Het centrale kantoor Raad Holding doet de produktontwikkeling, de marketing en de naamsbekendheid.
Belastingconsulentes
Naast deze Raad Administratie Consultants heeft Raad Holding tevens in het leven geroepen de Raad Belasting Consulente. Men mikt op vrouwen die in hun buurt als zelfstandig onderneemster met flexibele arbeidstijden na een opleiding bij de mensen thuis tegen een lage prijs het belastingbiljet gaan invullen. Het bedrijf levert onder meer software. ‘U stopt de gegevens van de klant erin en het ingevulde belastingbiljet rolt er als het ware uit’.
“Door de belastingaangifte ontstaat een vertrouwensrelatie en zullen de klanten ook adviezen vragen op het gebied van verzekeringen, studiefinanciering en bij aankoop van een huis”, aldus de folder. De consulente werkt samen met Raad-kantoren.
In het jaar 2000 zullen er volgens Leijdsman enkele honderden Raad-kantoren zijn. Raad heeft telefoonnummer 03404-222.88.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.